Friday, December 04, 2009

Ketika Cinta Bertasbih ^_^

Salam Alaik to all readers.
Semoga dalam rahmat ALLAH selalu berada dengan kita semua. Cuti ini aku menghabiskan lagi satu bacaan novel yang sungguh istimewa drp sentuhan Habiburrahman El Shirazy. Saya bukanlah org profesional yg boleh komen hasil garapan beliau. Namun saya hanya memberi ulasan drp perspektif peribadi saya.

Pada mula saya mebaca, saya terus tertarik dengan kandungan novel ini. Novel mengajak kita semua menghayati keindahan n kekuasaan ALLAH yg menciptakan makhluknya sesempurna yg mungkin lalu menjadikan kita terfikir sebentar ttg penciptaan kita n makhluk yg lain. MMG SERONOK kalau korang baca sekali...!!!

Novel ini ingin memberitahu dan mendidik kita dengan daya juang jihad yg benar. x kira kita berada di mana. Contohnya sikap kita suka menolong orang lain dpt ditonjolakan melalui watak Azzam yg menolong 2 mahasiswi yang kecopetan( kene ragut ). Azzam seseorang yg tidak kisah akan pengorbanan wang ringgit demi jalan kebenaran yg dilaluinya. FI SABILILLAH. Ketegasan Azzam yg ditonjolkan dlm novel ini amat mengagumi saya. Ketika dia bertungkus-lumus berjihad mencari wang untuk keluarga di indonesia dan belajar menuntut ilmu, dia langsung dikagumi oleh teman2 serumah yg sifatnya langsung kurang gemar bercakap mengenai hal perempuan. Korang nak tahu lebih lanjut siapa pemuda bernama Azzam ini, bacalah Novel KCB 1 dan 2.

Diirngi pula ketegasan dan keteguhan pendirian Anna yg ditonjolkan dlm novel ini mampu memukau siapa sahaja yg membaca novel ini. Ilmu yg dibawa ke mana sahaja itu diamalkan sepanjang masa. Anna dalam novel pertama ini kurang menonjol...naa kalau nak tengok peribadi secara jelasnya ttg Anna koreklah novel yg kedua.

Bagi saya, secara peribadinya, saya menangis bila saya melihat filem KCB1. Menangis memain je tu. Saya cukup tersentuh bila Azzam bertakbir mengucapkan rasa syukur kpd ALLAH selepas dia lulus peperiksaan di AL-Azhar. Lagi2 bila Anna menyatakan syarat2 ketika pernikahan akan dilangsungkan kepada seseorang pemuda itu. keteguhan peribadinya amat dikagumi saya. MasyaALLAH...Siapakah pemuda itu? Sila tontoni filem itu...dan nantikan Filem KCB 2 di Malaysia.
Syukran Jazilan Kathiran

7 comments:

Hanis said...

OMG...
aku nk pi la tgk movie dier..
ko da tgk tk???
msti bez kn??
hehe~
novel pown besh..
hehe~!!

Fahmi Bahrudin said...

salam..
nk tanya.. adakah KCB 1 tu ada kat Malaysia filemnya? puas di cari.. x jumpa2..

Unknown said...

salam
hanis: owh besh giler...aq x mampu nak ucap ape2 selain menangis...ko baca kan hanis, mesti menangis2...(muhasabah diri)
ana muslim: saya x pasti, saya stakat tengok kat youtube ade la,,,:)

Hanis said...

aku ader bcer gak..
memng mengs ar..
mcm sush nk jumper owng mcm tuh..
hehe

Cimot said...

novel die besh!!
filem die pon besh jgk!!
tsntuh ati..
tgklah,hanis..
xnyesal punye..

Cimot said...

aku de muvienye kt laptop aku..
download..
kualiti bagos gak..
^__^

Unknown said...

waduh...giler juga cimot ngan cerita ni..ish2 insaf aq