Tuesday, October 01, 2013

[Kisah hidupku] : Kisah Budak Kelas Sebelah

Saya ingin berkongsi sesuatu dengan anda. Anda nak tahu cerita apakah itu?
Cerita kisah inspirasi saya dahulu. Sewaktu saya sekolah rendah. Haaa? Budak-budak kecil hingusan zaman dahulu. Dia pernah menjadi inspirasi saya dalam persaingan menuntut ilmu di sekolah. Walau berlainan kelas, saya tetap mencabar dia untuk menjadi pesaing saya.
Tentu anda pelik bukan? Seorang budak kecil perempuan berkerudung merah menginspirasikan sesuatu daripada seorang budak kecil lelaki genit ala-ala Cina aka Mamat Cina. Sah, ini tentu kisah cinta monyet. Anda pasti?
Cerita yang istimewa tentang dia ialah kisah adik beradik dia. Ramai sungguh adik beradik dia. 10 orang. Haa ramai gitu. Well, dia antara barisan paling bijak dalam batch kami. Tentu saya target dia menjadi pesaing saya yang teratas. Kisah persaingan ini saya wujudkan ketika saya darjah 2. Haha. Zaman budak-budak hingusan. Ah, apa saya peduli dengan orang lain. Saya betul-betul nak belajar dan target setiap kali peperiksaan ialah nombor SATU! 
Dia kini sudah terbang. Bakal doktor. Masih menjadi inspirasi saya. Walau tak sekuat dahulu. Anda juga diluar sana, jika anda masih belajar atau bekerja, belajarlah atau bekerjalah bersungguh-sungguh.  Mungkin ada di kalangan sahabat anda yang menjadikan diri anda inspirasi mereka.
Minda positif
Apa yang saya cita-citakan alhamdulillah, Allah permudahkan. Jangan pandang rendah pada perempuan taw. Saya menjadi penyokong kuat diri saya sendiri. Saya ada pandangan yang cukup positif terhadap diri sendiri. Nak maintain mindset  begitu bukan senang. Hidup kita ada jatuh bangun. 
Tips yang saya dapat daripada kisah saya ialah saya perlu ada kefahaman yang kuat kenapa saya berada di atas muka bumi Allah ini dan kenapa saya perlu positif. Anda ulang dan jawab kembali dalam hati. Kenapa anda berada di atas muka bumi Allah ini?
Apa yang saya nak katakan di sini ialah saya nak anda semua wujudkan persaingan dengan sahabat-sahabat perjuangan anda. Tidak kisahlah dia itu rakan niaga anda, rakan sekelas anda, rakan sepejabat anda, kita bersaing untuk meningkat value dalam diri. Ulang lagi sekali, PERSAINGAN bukan IRI HATI. 
Berimpianlah besar dan sebutkanlah banyak kali. Apa yang kita kata itu DOA!
Hebat!

No comments: