Monday, December 20, 2010

Tetamu saya di [I] [L] [H] [A] [M]

BISMILLAH.
HARI INI SEMPOI2. BANYAK SUDAH YANG BERKUNJUNG DI SINI.
SAYA BERBESAR HATI INGIN MEMPERKENALKAN ANDA SEMUA KEPADA CIK ILHAM.
CIK ILHAM?!! WHERE ARE YOU?
YOU WILL OK2 RITE?
=)

http://abuikhwan.blogspot.com/

http://jundiyatulbalkis.blogspot.com/

http://www.anastasyea.com/

http://ummuzar.blogspot.com/

http://raihana2311.blogspot.com/

http://ilallah.blogspot.com/

http://kopiahhensem.blogspot.com/

http://abasshabab.blogspot.com/

http://www.sahabatamal.com/www/

http://www.hidayahj.blogspot.com/

http://cekaljuang.blogspot.com/

http://mialianas.blogspot.com/

http://bicarahatimimi.blogspot.com/

SYUKRAN atas ziarahnya~

Sunday, December 19, 2010

Akhirnya Kutemui


"fathi, kau tahu tak apa sebenarnya tanggungjawab kita?"

"tanggungjawab?

"tanggungjawab yang sebenar.
tanggujawab kita yg sebenar bukanlah dunia ini, fathi.
ini semua dunia.
tapi ada satu yang kita tak nampak tapi kita percaya benda itu.
tujuan kita dicipta dan tujuan kita lahir kat sini.
iaitu ALLAH swt.
hidup kita untuk apa? mardhotillah"

"mardhotillah? tujuan hidup... mardholtillah..."

"cam nilah fathi... look at me.
sekarang antara kau dan aku. kita muhasabah diri kita sama2.
cuba check balik alQuran banyak mana kita baca.
kita check balik sembahyang jemaah kita. kita check balik subuh kita.
bua tak kita?
benda tu semua jalan kita untuk menuju matlamat kita yang utama.
ALLAH taala..itu matlamat kita tapi kita di'busy'kan dgn dunia ni, sampai kita lupa benda2 tu semua.

"LET's BRING OUT THE TIGER IN OURSELVES"

Saturday, December 18, 2010

::WHEN U'RE STARTING TO WORK::


"Hi. Let me show you"

"Ha, nice. Thanks,dear. I'm Marie. This my daughter Rose."

We were walking together.

"Where are you living?"

"Ow, we are from Philippines. But staying at Jeddah for 24 years"

My heart said, 'WOW!!!' In the moment, when she said Philippines, I suddenly remember 'Pangako Sayo'. Funny la you.

"This unit have bla...bla..rental rates bla...bla.."

"How do you find with the whether?"

"bla..bla.." (time to taram2 and tembak2 after tour guiding them)

Suddenly she asked me.

"Is there any swimming pool here?"

My mind said,' if there is swimming pool here, of course i'm the very very very first person to enjoy it. But all pool2 one is only imagination. Impossible to build in Sun-U Apartment Hostel area'

"Is there any gymnasium here?"

*ni time gelabah* "err..err..yes" then i startled the another student helper. He said,"NO laa!!!"

"soorry!! There is no any gymnasium." haih.

"There is nothing much bla bla bla..."

another visitor...

"Hi. What's your name?"

"Ameera"

'orang melayu nih' this was my first expectation just depending on her name and her face.

"Duduk sorang ke?"

"hah???"

"Duduk sorang ke?"

"hah??? Sorry???"

'bukan orang melayu ke????'

"I mean, u come here alone?"

"Yup"

"OIC. So where's your parents?"

"Saudi Arabia"

WOW!!! for the second time. ha88. Ok sudah penat. Can you catch up where all this scenes happened? Area Sun-U Apartment Hostel. This is my second department after the Human Resources Department. Today i met people from various of countries. My work only bring them to show the unit in apartment hostel. The show room that has been selected for the open day is B-306. Cool huh!!

OPEN DAY SUNWAY UNIVERSITY!!!

Umi said, learn to communicate with international people. Learn and take experience. Today i have learnt to speak in English fluently. *ceyt* Just taram2 sudala. Interesting right? This is the experience when u're deciding to work as part time staff (student helper) here, Sunway University.

FYI, Sunway University College have changed its status to Sunway University. Got a lot of changes. OMG, Ya Rabbi!!! A lot of stuff to do and to belasah2 in HR Department. All policies, all rules and regulations, letters, letterheads, the logos, also the individual files, i've to change from SYUC to SYU. And learn to be patient, my dear. Print out all thise stuff one by one. *tengah mencari rezeki. sabar2. moga2 ada keberkatan*

"We have to be ON-BRAND attitude" my boss said.

"Keep your cool" my boss said again.

During working at HR Department, the patients is needed all the time. I think that HR Deparment is the most stressed. Have to face with various kind of staff. Wanna take on leave. Wanna take flight. Wanna claim for the hospital bills. All over around here and there. =) i'm just keeping my cool at a side. hu88. cool hah?!

After this I have to said GOODBYE to HR Department as i will change to Hostel Department.
*the place i've to work*

Kak Aida i'll miss u. Ms Prema, i like u laa. Jasmine the coolest girl. Flora the pretty one. Natalie the 'tegas' one. Suk Ching the friendly. Theng Theng my only friend. Who more? Ching Mun who accept me to work there. AND my lady boss there, Betty Lai. Alhamdulillah. All ladies. Men are prohibited to work there. Ha88. But last two days, there's student helper just nice finished his SPM. He helps us to rearrange individual files. Thanks Boy!! *i do not know his name*

Ok. Wanna to stop here.
Cool huh when i start to write in English!!
COOL!!! (mimi merah nya trademark!!)
ENJOY YOUR WORK!!! InsyaALLAH.

*sorry for the short forms. i hope you will understand it*
C U THEN. SALAM, to all my dear...




Saturday, December 04, 2010

~mereka keluarga yang HEBAT~


keluarga hebat datangnya daripada generasi al-Quran. sangat dirahmati ALLAH. saya sayang mereka.
saat mereka diuji ketabahan hidup, if i am in their shoes, i think i can't face it. ALLAH loves you all. ujian apakah yang cik ilham maksudkan? ALLAH sayang mereka dan ALLAH beri ujian tersebut kepada mereka kerana ALLAH tahu mereka mampu hadapi. muk
a mereka bahagia. bahagia menghadapi hidup walau tanpa ayah dan ibu di sisi. kepada siapa lagi mereka mahu bergantung harap selain ALLAH.

mereka diuji dengan ujian besar
saat rakan baik saya mahu menghadapi spm pada tahun 2007, tahun itu menjadi saksi ketabahan mereka adik beradik. pada akhir tahun 2006 atau awal tahun 2007, umi mereka meninggal dunia kerana barah. sakit umi mereka sudah lama dan hanya menunggu masa. mereka adik beradik bergilir-gilir menjaga ibu. mereka bertugas sepenuh waktu menjaga ibu mereka yang sakit. memandikan. menyuapkan makanan. anak yang sol
eh dan solehah. saya bahagia melihat mereka. saat umi mereka meninggal dunia, saya nampak jelas air muka mereka tanpa sedikit pun dicalit kemuraman dan kesedihan. ya, mereka bersedia dan mereka redha.redha dengan ketentuan ALLAH. saya yg


. saat2 akhir itu, mereka anak beranak memandikan sendiri jenazah uminya bersama ibu saudara mereka.
"umi,terima kasih umi."


sekali lagi ujian itu melanda
mereka menjalankan rutin2 harian mereka seprti dulu tanpa umi di sisi. tabahlah sayang! mereka tidak jemu mendoakan kebaikan umi dan abah mereka. rentetan peristiwa itu, mereka sekali lagi diuji dengan ujian yang sama. saat si anak mengejutkan abah mereka untuk solat subuh, dipegang tangannya sejuk. wajah abah tenang.
::sekadar gambar hiasan::

"abah. abah. abah bangun abah. solat subuh."
tiada reaksi. tangan sejuk. bibir pucat. dia tertunduk di sisi abah.
"abah,terima kasih abah"
diuji kehilangan kedua ibu bapa dalam masa yang singkat. itulah janji ALLAH. jika benar zauj dan zaujah itu jodoh dan pertemuan itu kerana ALLAH, ALLAH tidak akan memisahkan mereka. saat itu sekali lagi saya terkejut. saya tidak dapat menghadiri majlis tersebut kerana jauh di melaka. innalilllaiwainnalillahiraji'un. han
ya ALLAH yang mengetahui apa yang ada di sebalik hatimu.


hati kamu emaskah kamu?
saya bermuhasabah kembali. mereka memang layak digelar keluarga sempurna dan bahagia. ba
hagia menghadapi apa jua keadaan. redha dengan segala ketentuanNYA. saya masih ingat kenangan manis bersama kamu,kawan. tenangnya muka kamu saat hadapi ujian sebegitu. kini, segalanya seperti biasa. cuma yang berubah tanggungjawab masing2. satu2nya anak lelaki dalam keluarga itu menjadi ketua keluarga walaupun dia adalah anak yang keempat.

ingat, saudara lelaki lebih berhak menjadi imam dan wali kepada semua saudara perempuannya. saat itu salah seorang adiknya berwajah muram. menjadi pendiam. termenung. siapa yang tahu wahai adik. tiada ibu, tiada ayah. si abang memujuk adiknya. dibelai dengan kata2 semangat. si kakak2 juga saling memberi sokongan kepada adik2nya. si abang membuat keputusan supaya tinggal di asrama sekolah agar ketenangan itu berpihak kepada adiknya suatu hari.
hati emaskah kamu wahai saudara?

kejayaan itu milik kamu
kakak kedua dan ketiga kawan baik saya. mereka agak rapat dengan saya. saya sayang mereka. mereka anak2 soleh dan solehah. saya mahu menjadi setabah mereka. kakak sulung kini berada di uiam mengambil medical and surgery course. bakal doktor. dia bertekad. kini kakak yang kedua juga mengambil course yang sama tapi berada di mesir. cuti semester pasti dia pulang menjengah adik2nya. dia rindu. kini kakak yang ketiga merangkap juga kawan baik adik saya membuat persediaan untuk ke luar negeri. kamu hebat. si abang kini berjuang menghadapi spm. semoga berjaya kamu. adik2 masing memasang azam mengikuti jejak langkah kakak dan abangnya yang cemerlang. sabarlah sayang. berazamlah sesungguhnya.

saya tidak tahu kekuatan manakah mereka ada? tabahnya mereka. suka duka dikongsi bersama. saya belum bersedia mengahadapi semua itu. ibu2 saudara dan bapa2 saudara juga termasuk sepupu sepapat dan atuk2 juga nenek2 mereka juga membantu mereka. saat adik paling bongsu menghadapi masalah kesihatan, mereka hadapi bersama. inilah kurniaan ALLAH. alangkah bahagianya mereka.

::sayangi dan berbaktilah kepada mereka sebelum mereka dijemput ALLAH::
::bahagiakanlah mereka::

Thursday, December 02, 2010

sem pertama tahun pertama 2010


saya ingin buat pengumuman. kepada biology II, fund of Biotech, Chemistry dan Marketing saya akan belasah cukup2 kamu semua tahun depan.


2011BIO10221BIOLOGY II


2011BTH18021FUNDAMENTALS OF BIOTECHNOLOGY


2011CHM10221CHEMISTRY


2011MKW11201MARKETING THEORY AND PRACTICE




*apa yang tersirat dan tersurat keputusan tahun ini hanya ALLAH yang tahu.
*saya berharap pada tahun hadapan saya mahu lakukan yang lebih baik lagi berbanding sem ini.
*SAYALAH JUARA!!!

hari ini hari RINDU~


Blessed is your face
Blessed is your name
My beloved
Blessed is your smile
Which makes my soul want to fly
My beloved
All the nights
And all the times
That you cared for me
But I never realised it
And now it’s too late
Forgive me

Now I’m alone filled with so much shame
For all the years I caused you pain
If only I could sleep in your arms again
Mother I’m lost without you

You were the sun that brightened my day
Now who’s going to wipe my tears away
If only I knew what I know today
Mother I’m lost without you

Ummahu, ummahu, ya ummi
wa shawqahu ila luqyaki ya ummi
Ummuka, ummuka, ummuka ummuka
Qawlu rasulika
Fi qalbi, fi hulumi
Anti ma’i ya ummi
Mother... Mother... O my mother
How I long to see O mother
“Your mother, Your mother, Your mother”
Is the saying of your Prophet
In my heart, in my dreams
You are always with me mother

Ruhti wa taraktini
Ya nura ‘aynayya
Ya unsa layli
Ruhti wa taraktini
Man siwaki yahdhununi
Man siwaki yasturuni
Man siwaki yahrusuni
‘Afwaki ummi
Samihini...
*
You went and left me
O light of my eyes
O comfort of my nights
You went and left me
Who, other than you, will embrace me?
Who, other than you, will cover me?
Who, other than you, will guard over me?
Your pardon mother, forgive me

kita Hamba ALLAH


kAu dan Aku sAmA

hidup manusia. macam2 kerenah kalau kita betul2 peka dengan sekeliling kita. ada yang baik. ada yang jahat. ada yang positif. ada yang negatif. tidak banyak yang berlaku. perkara sama yang berlaku setiap hari. makan. tidur. cuci mata. mandi. tengok tv. bosan. *err,apa yang saya merepek ni*

ok. berbalik tujuan menulis.

berjalanlah kamu di atas muka bumi ALLAH agar kamu mendapat pengajran dan pelajaran. banyak kes2 terbongkar dan dibongkar pihak media untuk tatapan umum.erutamanya maslah sosial yang didedahkan selalu oleh media cetak termasuklah perkahwinan yang hancur , akhlak masyarakat yang kurrang menyenangkan... youtube pula tidak habis2 dengan video2 porno. begaduh. bertumbuk. bukan setakat lelaki. perempuan pula tu. di mana letaknya malumu wahai wanita?

masalah ummat ini bukan menjadi tanggungjawab para imam. atau ketua kampung. atau mak bapak. tetapi menjadi tanggungjawab semua untuk tangani. SEMUA. harap faham. SEMUA. andai ada sahaja kawan2 mengadu tentang masalahnya, janganlah pula kamu mengabaikannya. sekecil2 masalah kawan2 itu juga masalah ummat. kan88?

ramai para pejuang dan penegak agama berjuang habis-habisan untuk menangani masalah ini. NGO2 ramai turun padang menganjurkan pelbagai program untuk menarik golongan muda supaya tertarik dengan keindahan ajaran Islam. supaya gejala2 umpama virus apademik ini tidak tersebar meluas lagi. supaya perangai buruk kamu2 semua tidak menjadi barah atau kanser. *hu88* peringatan untuk diri.
ramai juga yang berpendapat masalah ini berpunca daripada tidak menjaga aurat. rata2 sebahagian kawan2 saya setuju dan mungkin juga kamu juga setuju. saya terdengar daripada kata2 imam muda (IM) Asyraf, aurat ini bukan setakat luaran malah suara dan cara jalan pun aurat. adakah suara itu surat. TIDAK!!! suara yang dilenggok-lenggokkan itu sebenarnya aurat. cara jalan yang sengaja dilenggok-lenggokkan juga aurat. SUARA perlu tegas. CARA JALAN juga perlu kelihatan tegas. ok semua?

kini ramai yang mempromosikan tutup aurat. tapi kebanyakannya saya jumpa tutup aurat dari segi luaran. ya,saya x nafikan. ramai lelaki2 di luar sana mengimpikan zaujah atau bini atau isteri memakai pakaian dengan sempurnanya. tudung labuh. jaga pandangan. kata2 yang baik. tidak bergaul dengan lelaki ajnabi. ya, saya x nafikan. semua impikan wanita yang sempurna.

tapi sebagai seorang perempuan dan da'ie, saya katakan bukan mudah untuk membentuk peribadi muslim sebegitu. bukan dengan sekelip mata mengubah penampilan yang begitu menjaga aurat dengan sempurna sebegitu walaupun sebahagian daripada mereka tergolong dalam golongan tarbiyah. harap faham, ye.

*kalau kau jadi muslimah dan dai'e, kau akan faham jua.*

tarbiyah itu panjang prosesnya. perlukan mujahadah. ujian yang datang bertimpa2. tika diri ingin berubah, nafsu datang merayu-rayu. tika diri ingin berhijrah, syaitan datang mencucuk-cucuk. kefahaman keluarga pula banyak mempengaruhi kehidupan seorang wanita itu. penampilan ibunya. penampilan kakaknya. penampilan adiknya. ya, kita perlu bermujahadah. LAWAN SEMUA ITU. LAWAN DENGAN AZAM YANG TEKAD!!!

"Allah Ta'ala akan sentiasa menguji antum pada titik terlemah antum.
Orang yang lemah dalam masalah harta, namun kuat dalam masalah pangkat dan wanita, tidak diuji dengan wanita dan pangkat. Orang yang sentiasa mudah tersinggung dan pemarah, akan diuji oleh Allah dengan dipertemukan dengan orang-orang yang sentiasa membuatnya tersinggung dan marah.

Seseorang yang sentiasa berlambat-lambat dalam dakwah kerana alasan ‘isteri, mertua, tetamu' akan sentiasa dihadapkan dengan alasan-alasan itu, ‘mertua datang, tetamu datang silih berganti,' yang akan terus menundanya untuk bersegera menghadiri program dakwah, sampailah dia boleh mengutamakan agenda dakwah dalam kehidupannya"
(K.H. Rahmat Abdullah,Episode Cinta Sang Murabbi)

ada di antara kawan2 saya, saya perhatikan ada yang berubah perlahan2 dari segi batas pergaulan. dari segi batiniah. dari segi akhlak. dari segi sahsiah. lembut. bersahaja. matang. namun belum sempurna lagi secara zahirnya. namun jujur saya katakan saya jatuh hati padanya. sangat sempurna bagi saya. relevan dalam membuat keputusan. membantu kawan2 sedaya upaya. sesulit mana pun dia, dia sanggup membantu. pengalaman yang mematangkan usia. saya sayang awak. awak mengingatkan saya kepada SYURGA. =)

kepada kaum adam, jangan terlalu mengharapkan kepada kesempurnaan lahiriah. hati belum tentu lagi baik.

kepada kaum hawa, saya sayang awak. walau belum sempurna zahirnya, tidak mengapa. berubahlah perlahan2. moga2 perubahan itu akan membawa awak kepada perubahan lahiriah dengan keyakinan yang tinggi. kepada 'awak', terima kasih kerana menyedarkan saya. kepada kaum hawa yang sudah dilitupi kain kerudung yg molek dan sempurna, pastikan penjagaan rapi juga kepada kebersihan dan penjagaan yang kemas kepada akhlak. *peringatan untuk ko juge ye* *baik!!!*

jadi, don't judge the book by it's cover ye. peringatan untuk diri. . tegurlah kawan2 yang menginginkan kebaikan.

Tuesday, November 30, 2010

Pesanan Sang Imam~

pesanan imam SHAFIE





  • Empat perkara menguatkan badan

1. makan daging

2. memakai haruman

3. kerap mandi

4. berpakaian dari kapas

  • Empat perkara melemahkan badan

1. banyak berkelamin (bersetubuh)

2. selalu cemas

3. banyak minum air ketika makan

4. banyak makan bahan yang masam

  • Empat perkara menajamkan mata

1. duduk mengadap kiblat

2. bercelak sebelum tidur

3. memandang yang hijau

4. berpakaian bersih

  • Empat perkara merosakkan mata

1. memandang najis

2. melihat orang dibunuh

3. melihat kemaluan

4. membelakangi kiblat

  • Empat perkara menajamkan fikiran

1. tidak banyak berbual kosong

2. rajin bersugi (gosok gigi)

3. bercakap dengan orang soleh

4. bergaul dengan para ulama


  • 4 CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI-Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit danbumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH-Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA-Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

4. TIDUR SYAITAN-Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.


* Kalau ada kesudian .. Tolong sebarkan maklumat ini kepada saudara Muslim - Muslimat yang lain agar menjadi amalan kepada kita semua. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yangmengajarnya meskipun dia sudah mati

imej ISLAM di mata Sukan Asia







Atlet wanita Iran mewakili 25% dari jumlah 373 keseluruhan atlet Iran yang dihantar ke Sukan Asia di Guangzhou baru-baru ini. Dan mereka menyumbang 25% pingat yang dikutip Iran. Atlet wanita Iran mengutip pingat dalam acara wushu, menembak, taekwondo, kabaddi, karate, dan mendayung.

Iran menyerlah dengan 59 pingat (20 emas, 14 perak dan 25 gangsa) di Guangzhou, China, ia adalah pencapaian terbaik Iran sejak 1974 iaitu Sukan Asia di Tehran. Empat tahun lalu di Doha, Iran hanya beroleh 12 pingat emas dan menduduki tempat keenam. Kali ini, mereka di tempat keempat.









Monday, November 29, 2010

dapat pergi oversea!!!

bismillah. jangan jealous kepada para pembaca. saat yang menyeronokkan bila dapat tahu nak pergi oversea. maaf x sempat nak bercerita tentang ini kepada kawan2. jangan risau. saya titipkan di blog ini.

"Tidakkah mereka perhatikan, bagaimana Allah memulai ciptaan kemudian mengulanginya? Sesungguhnya yang demikian itu mudah saja bagi Allah. Katakanlah:'Berjalanlah di muka bumi dan perhatikanlah, bagaimana Allah memulai ciptaan, kemudian Ia mengulangi penciptaan itu sekali lagi. Sesungguhnya Tuhan Berkuasa atas segala sesuatu." (QS. 29:19-20)

"Berjalanlah kamu di atas muka bumi, kemudian lihatlah bagaimana kesudahan orang yang mendustakan itu." (Al An'am: 11)

alhamdulillah. yeay dapat pergi oversea. saya mula mengemas barang2 keperluan. barang2 yang tidak penting tidak perlu. mengambil masa yang singkat untuk mengemas. segala barang sudah siap. adik2 sibuk sahaja nak ikut. ikut je lah. because the planning had done by my mom. saya pun ikut je lah.

at first i thought that we want to have holiday in penang only. the main destination was penang i thought. but it's actually LANGKAWI Island. we had spent a day only to go to langkawi from muar. wow!! alhamdulillah. pengajarannya >>> jangan selalu singgah terlalu lama di R&R atau teralu banyak berhenti. alamatnya langkawi ~mali~ esoknya je la en.

apa2 pun kalau kamu semua mahu singgah langkawi, ambillah feri dari kuala kedah atau kuala perlis. kalau dari penang, it's too risk. it's bout 2 1/2 hours. lagi satu sistem penyimpanan kereta di situ pun agak bahaya.kalau dari kuala kedah, it's took bout 1 1/2 hours. sempat tidur punye~ kalau dari kuala perlis it's took bout 45 min or an hour. lagi jauh perjalanan, lagi mahal...

musim sekarang memang hujan. start 7pm mesti dah hujan (pakcik van,2010). so, kalau nak jalan2 hari siang. okeh. jangan risau pasal hujan. yang penting kita timba ilmu dan pengalaman. kalau sampai langkawi kita boleh sewa kereta sendiri atau sewa van ada pemandunya sendiri. depends kepada kamu semua la en.

lagenda Mahsuri

banyak timba ilmu tentang mahsuri. rumahnya comel je. dapat duduk sebentar di dalam rumahnya. kisahnya sangat menyayat hati. mahsuri seorang 'primadona' di kampung itu. sangat menawan. cantik. sopan. lemah lembut. bak kata orang, cair kalau ternampak dia. Mahsuri dikahwinkan dengan seorang pemuda dan pahlawan tempatan iaitu Wan Derus, salah seorang anak kepada wakil Sultan di Langkawi, Wah Yahya (atau dengan gelaran Datuk Pekerma Jaya) dan Wan Mahura. hati pemuda yang lain sudah hancur bila dapat tahu mahsuri sudah dipinang. *tula sape suruh tak masuk awal2*<


kerana khianat dia dibunuh. *ayat copy paste untuk seterusnya* Mahsuri hamil ketika Wan Derus keluar dari Langkawi (tidak diketahui tujuannya tetapi sumber menyatakan beliau berperang dengan tentera Siam di Kuala Kedah). Sepeninggalan beliau, Mahsuri dikhabarkan tinggal bersama ibu bapanya. Ketika waktu tersebut, Deramang, seorang penyair kembara (sesetengah sumber mengatakan beliau peniaga) singgah di Langkawi. Kebolehannya menambat hati penduduk Langkawi lalu dengan ehsan ibu bapa Mahsuri, Deramang tinggal di rumahnya untuk mengajarkan syair dan dendang.

Kepandaian Deramang dalam bersyair menaikkan nama Mahsuri sebagai tuan rumah dan menimbulkan kecemburuan Wan Mahura, ibu mertuanya sebagai isteri pembesar pulau Langkawi. Kelahiran anak Mahsuri, Wan Hakim, mencetuskan fitnah apabila Wan Mahura menuduh Mahsuri bermukah (melakukan hubungan sulit) dengan Deramang.

Atas sebab itu, Mahsuri dan Deramang ditahan dan dijatuhkan hukuman bunuh oleh bapa mertuanya sendiri setelah termakan hasutan isterinya. Tanpa menunggu Wan Derus pulang, Mahsuri dan Deramang di bawa ke Padang Matsirat, pusat Langkawi ketika itu, untuk dijatuhkan hukuman. Mahsuri diikat di sebuah batang pokok dan ditikam dengan tombak. Menurut lagenda, tombak yang digunakan tidak dapat menembusi tubuh Mahsuri. Akibat terseksa,Mahsuri mendedahkan bahawa dia hanya dapat ditikam dengan tombak sakti (terdapat pihak yang menyatakan bahawa senjata itu adalah keris) yang terdapat di alang rumahnya.

kata keramat Mahsuri

Kata-kata terakhir Mahsuri amatlah masyhur apabila ia seringkali diulang dalam mana-mana persembahan. Ayat-ayat terakhir Mahsuri adalah berupa sumpahan untuk tidak menghalalkan darahnya jatuh ke bumi kerana beliau mangsa fitnah dan mengutuk pulau Langkawi untuk tidak tenteram dan permai ibarat padang jarak padang tekukur selama tujuh keturunan.

Walaupun dipujuk dan dirayu ibu bapa Mahsuri, hukuman tetap dijalankan dan Mahsuri dibunuh tanpa dosa yang dituduh. Menurut lagenda, Mahsuri mengalirkan darah berwarna putih hanya kerana kata-katanya yang tidak menghalalkan darahnya jatuh ke bumi. Deramang turut dibunuh kemudiannya walaupun bertindak ganas. Mahsuri dikebumikan oleh ibu bapanya bersebelahan dengan harta tebusan yang ingin digunakan untuk menebusnya. Mahsuri dikatakan meninggal pada tahun 1819 Masihi bersamaan 1235 Hijrah.

Sumpahan Mahsuri

Seminggu selepas Mahsuri dibunuh, Wan Derus pulang setelah Kedah gagal menewaskan Siam. Selepas mengetahui akan hakikat tentang isterinya, dia kecewa lalu membawa anaknya, Wan Hakim keluar dari Siam. Sejurus itu, tentera Siam menyerang pulau tersebut. Langkawi hancur dan hangus.

Datuk Pekerma Jaya melarikan diri bersama bersama orang kuatnya, Panglima Hitam. Malangnya, Datuk Pekerma Jaya ditangkap oleh tentera Siam di Sungai Langkanah dan diseksa serta dibunuh dengan kejam. Begitu juga dengan Wan Mahura yang dirogol dan disiksa tentera Siam. Anak mereka, Wan Muhamad Ali bergegas pulang dari Pulau Pinang untuk membalas dendam. Kejayaannya mendorong sultan melantiknya sebagai pengganti ayahnya. Walau bagaimanapun, pulau Langkawi tidak pernah makmur kerana kegiatan lanun dan jenayah yang teruk.



makam mahsuri by silbiabigail.

Makam Mahsuri


Penutup Sumpahan

Sebelum 1980-an, Langkawi memang tidak makmur hinggakan orang mengatakan yang kerbau lebih banyak berbanding manusia di sana. Ketika Tunku Abdul Rahman masih menjadi pegawai daerah, Tunku sentiasa melawat Langkawi tetapi tiada siapa yang tahu di mana tempat pengkebumian Mahsuri. Maka, Tunku mencari sehingga menemui sebuah kubur yang tersembunyi lalu dibinakan sebuah makam, yang dikenali sebagai Makam Mahsuri.

Menjelang 1980-an, Langkawi menjadi lebih makmur (satu daripadanya disebabkan kedatangan pekerja untuk membina makam Mahsuri). Ada yang menyatakan kemakmuran itu disebabkan lahirnya keturunan ketujuh Mahsuri (ada yang mengatakan kelapan) menamatkan segala sumpahan Mahsuri ke atas pulau Langkawi. Keturunan ketujuh Mahsuri iaitu Sirintra Yayee atau Nong May atau nama Melayunya, Wan Aishah binti Wan Nawawi menetap di pulau Phuket, Thailand ketika pertama kali dijejaki.

Kebetulan pula ketika itu, Langkawi menjadi pusat pelancongan dan jualan bebas cukai lalu menarik lebih ramai pengunjung ke pulau itu. Ketika itu juga pusat pertunjukan antarabangsa seperti LIMA ada di Langkawi.


*menarik betul bila kita membaca kisah sejarah yang pernah berlaku dahulu. wallahua'lam sama ada cerita benar atau sekadar dongengan. cerita di atas ada beberapa versi. versi di atas sama seperti diceritakan oleh cik muzium.

*mood nak balik rumah~

Tuesday, November 23, 2010

Ada apa Pada Kita?

salam alaik kepada semua pembaca. apa2 yang berlaku semua kehendak ALLAH. kepadaNYA jua kita kembali. entry kali ini saya republish balik. semoga ada kebaikan.*maaf, mungkin bahasa yang digunakan sedikit kasar*

___________________________________________________________________--

Sejak akhir2 ini aku asyik dgn games yg ada dlm mobile phone ni. Entah apa yg best sgt sampai aku pun khusyuk main. Games yg paling aku tergilakan sekarang ini ialah game kriket.Bukan main seronok lagi bila akulah the highest mark dan dapatkan kalahkan adika aku. Hahaha...Semua ini gara2 adik akulah yang mengajak aku main dengan game ini. Tengoklah apa sudah jadi sekarang? Gian lak.

Nak cerita pasal game ini lah,semalam punya semalam, maksudnya kelmarin lah, aku adalah terbaca "Mengapa Yahudi Bijak?". Sebelum ini aku pernah juga membaca kenyataan drp seorang doktor ini tetapi aku buat2 x kisah sgt. Sekarang inilah baru aku ambil kisah. Games yg mereka ajarkan kpd anak2 mereka dan games yg dititkberatkan oleh pihak sekolah ialah memanah, menembak dan dart. Itu baru antaranya...belum disenaraikan lagi secara keseluruhan. Kenapa mereka mahu anak2 mereka mahir dalam games ini? Games ini dapat menajamkan otak dan mengasah kemahiran menfokuskan kepada sesuatu kerja. Pendek kata, apa2 kerja boleh buat kerja boleh dgn fokus 100% dengan latihan games sebegini.

Ada apa pada kita? Games ciptaan yahudi mampu meletakkan kita tersasar jauh dengan kelekaan duniawi. Itu agenda mereka...menghancurkan ummat Islam. Tapi bagi aku bila main kriket game ini boleh mengasah sikit la kepala otak aku ini. Mana tidaknya kene fokus betul2 baru boleh menang. TAPI AWAS, jangan sampai tahap gian itu muncul di benak korang. Apabila kita membicarakan cerita game yg aku main ini, ada juga hikmahnya. Membuatkan aku berfikir jauh juga lah. Nak tahu apa yang aku dapat semasa aku main benda alah ini?

Mestilah korang nak tahu juga...Jangan buat x tahu pula. Cam adalah perasaan eager nak tahu something. Mula2 bila aku main, aku x dapat pukul.

"ish, asal x dapat ni???" aku agak marah. Bukan apa, geram je. -_-

lama2 main tu dapat lak the highest mark. Memanglah kadang2 kita tewas pada awal permainan, mungkin ada sesuatu yang lebih pada penghujung permainan. Sama juga dengan perjuangan. jangan mudah mengalah. Mungkin kita kurang sedia. Strategi salah langkah ke...x pun niat sudah lari. macam di padang trek lumba lari la pula. Abaikan. Maksudnya di sini ialah kita kenelah bawa banyak bersabar dalam apa jua pekerjaan. Dalam ayat AL-QURAN banyak yang menceritakan ttg kesabaran ini. Antaranya:

surah al-Baqarah ayat 153,

' wahai orang2 yang beriman! Mohonlah pertolongan ALLAH dengan sabar dan solat.

Sungguh Allah bersama orang2 yang sabar'.


Kesimpulannya, buatlah apa sahaja yg kamu suka asalkan yang boleh mendatangkan manfaat dan niat kerana ALLAH. ^_^



SENYUM ITU PENAWAR KEDUKAAN DAN PENYERI WAJAH~

Saturday, November 13, 2010

KAKAK, adik...

asalamualaikum kepada para pembaca belog ini yang tak sangat berupa belog.

alhamdulillah. dinner yang sungguh hebat. dinner dengan adik2. dinner dengan ustazah yazimilwati, pensyarah SYUC. dinner dengan kawan2 yang dah nak fly. sedih rasanya. bila pula time aku nak fly? sabar ya. ada rezeki adalah tuh. rezeki itu ada pada TUHAN. mintalah padanya. insyaALLAH. perjalanan hari ini, ada suka ada duka.

concentrate pada notes biology selama 5 jam. sungguh mengasyikkan. sesekali terlena. itulah manusia. lemah. semoga lena itu tidak memakan masa kamu semua study sehingga berjam-jam lamanya. ok. titik.

hari ini berjalan bersiar-siar lagi. eventhough we have a paper on monday. but it's OK and very OK when we put the things because of ALLAH. semoga ada kerahmatan dan keberkatan.

KAKAK,adik...


"kakak, kami bagaikan terombang ambing di sini. kami tidak kuat. kami takut. kami tiada qudwah hasanah di sini. kami minta tolong jasa baik kakak."

adik, bila kamu futur, angkatlah tanganmu. berdoalah. minta padaNYA. DIA yang maha MEMILIKI. mintalah petunjuk dariNYA. istiqamahlah dalam amalanmu. ingatlah walau sedikit amalanmu itu tetapi tetap berterusan, insyaALLAH, ALLAH permudahkan urusanmu adik. adik, kakak percaya setiap hari adik akan belajar. belajar tentang hidup.

ya, kakak tidak nafikan. cabaran dunia luar sangat hebat. ya, kakak tahu, ada dalam kalanganmu daripada biah soleh. biah solehah. bila kamu keluar dari kepompong indah itu, kamu melangkah ke alam nyata. alam yang sangat membimbangkan. alam yang sangat mempesonakan. adik, teruskan istiqamah dalam amalmu, seperti kamu pernah lakukan dahulu. kakak sangat bimbang akan dirimu. kuatkah kamu di sana?

adik, kalau kamu perlukan pertolongan, kakak sedia membantu. apakah yang kamu perlukan?

"sokongan!!!"

insyaALLAH. kakak akan sokong. kita buat bersama2 selagi kudrat masih ada.

p/s adik, kakak sayang kamu semua.