Tuesday, July 06, 2010

seorang hamba yang berSYUKUR


kuingin bicara satu kisah yang bisa membuat hati hamba bergetar. cerita yang mungkin memberi seribu satu erti buat para hamba ALLAH di sekalian alam.

kisah ini kupetik daripada sedutan program merawat hati di oasis astro. sungguh, keyakinannya amat mantap. semantap para muttaqin dan mujahidin di atas jalan ALLAH.

seorang hamba ALLAH mengalami kecacatan di sebuah pesantren. lumpuh satu badan yang membuatkan dia tidak boleh bergerak seperti orang lain. tetapi kecacatan yang dia alami itu tidak sedikit pun menggusarkan hatinya untuk beribadah sesempurna seperti orang lain.

apabila ditanya,
apakah sukar untuk menunaikan ibadah seperti ini?

jawabnya,
ALLAH memberi kesukaran kita di dunia,
tetapi saya yakin akan kesenangan yang akan diberi di akhirat kelak.

apabila ditanya,
apakah cita2mu?

jawabnya,
cita2ku, aku ingin mempunyai anak yang bergelar ulamak

semua yang mendengar jawapan itu terkejut. bagaimana mungkin seorang yang lumpuh mempunyai anak?

jawabnya,
semua ketentuan jodoh itu di tangan ALLAH.

lihatlah wahai saudaraku, betapa yakinnya dia akan ketentuan ALLAH. betapa mantapnya akan iman terhadap ALLAH. tiada yang mustahil baginya. ALLAH itu MAHA KUASA!

kemudian datang seorang psantri (pelajar pesantren wanita) menyatakan akan kesanggupannya untuk menikah bersama hamba ALLAH yang lumpuh itu?

apabila ditanya,
mengapakah kamu memilih dia,adik? kamu sanggup menikahi dia?

jawabnya,
saya akan menjaganya di dunia,
di akhirat kelak ALLAH pasti akan menjaga saya.

alhamdulillah dengan biiznillah, dengan izin ALLAH mereka sekarang ini dikurnikan seorang anak. betapa hebatnya ALLAH. apa2pun semuanya kita kembali kepada ALLAH.
masyaALLAH, betapa indahnya iman itu. jalan yang dipilih itu benar2 membuatkan hatinya tunduk pada ALLAH semata2. inilah yang dinamakan syukur. syukur seorang hamba terhadap taqdir hidupnya. masyALLAH!

No comments: