Thursday, March 21, 2013

SPM2008

Tahun 2009 sudah menjangkau dalam fikiran. Terkadang tak tentu arah duduk rumah. Tak tahu nak buat apa. Akhirnya saya mencipta hobi baru. Blogging.

Hobi yang saya setia sampai sekarang.

Eyh, SPM itu apa?

Sijil Pelajaran Malaysia. Belajar 5 tahun dapat sijil je?

Standard la tu. Masuk sekolah dapat sijil.

Dulu saya susah nak tentukan masa depan. Macam orang yang tiada cita-cita. Tali yang terputus, hilang dari layang.

Sepanjang menunggu keputusan SPM, saya berangan-angan nak ke Jepun. Ceyh, ada hati ke Jepun.. Jangan memperkecilkan cita-cita. Beranilah untuk berangan-angan. Saya terpukau dengan budaya Jepun yang cukup hebat. Akhlaknya Islami, namun agama mereka masih belum Islam.

Saya bercita-cita untuk menjadi jurutera.

Saya pernah nak mohon ke Universiti Teknologi Petronas. Saya batalkan niat. Rasa tak sanggup nak isi borang online dengan result trial SPM yang mengarut tuh.

Saya terus beristikharah.

Saya tak dapat jawapan. Lalu tanya hati. Hati gelisah.

Saya  menelefon cikgu. Ada satu kolej, Kolej Taman Teknologi yang menawarkan bidang bioteknologi. Saya sungguh berminat. Ok. Sudah ada satu option di tangan.

Bioteknologi. Kenapa bioteknologi?

Saya pernah bercita-cita nak meneruskan belajar dalam bidang bioteknologi kalau-kalau jurusan kejuruteraan itu bukan pilihan Allah untukku. Bidang itu bidang baru di Malaysia. Pum!! Satu gegaran bioteknologi dan pertanian meletup tika tahun 2007. Kisah tahun-tahun Pak Lah yang memperkasakan bidang pertanian.

Saya pernah PLBS dengan guru BM. Cikgu tanya, apa itu bioteknologi. Saya dengan penuh yakin menjawab, bidang baru dalam biologi yang menggabungkan teknologi di dalam pengajiannya. Kebanyakan masa akan berada di makmal. Cikgu pun bertanya, kalau di makmal kemungkinan besar tidak banyak berinteraksi dengan orang. Jadi, bagaimana atasi? Saya terus menjawab, libatkan diri dalam perniagaan. Boleh jadi bioteknologi di niagakan. Tiada masalah untuk lebih berinteraksi dengan orang lain.

Hah.


Ok, next. UPU. Apa benda alah tu?

Borang online untuk permohonan ke IPTA (Intitusi Pengajian Tinggi Awam) di dalam Malaysia. Isi la mana yang patut. Asalkan yang berkaitan dengan bioteknologi.

Asasi fizikal or asasi biologi?

Bagi saya, dua-dua sama je. Asasi fizikal, asasi biologi. Tapi bila tanya senior balik, ambil lah asasi fizikal. At least, boleh ambil engineering kalau ada rezeki.

Tawaran demi tawaran

Saya tak mohon pun asasi biologi atau asasi fizikal. At last, saya dapat asasi fizikal UiTM Shah Alam. Then, saya dapat surat sekali lagi menawarkan Matrikulasi dalam bidang asasi fizikal. Once again?

Rezeki apakah dari Tuhan.

Akhirnya saya memberanikan diri mencebur dalam bidang bioteknologi. Saya ke Technology Park College. Saya tinggalkan semua di belakang. Selepas satu tarikh ke satu tarikh pendaftaran. Saya membiarkan. Berani mati lah senang cakap. Kalau tak dapat tawaran memane, habislah masa depan.

Cuma satu, Technology Park Malaysia College, BSc Science (Biotechnology) twinning 2+2 USA.

Itu yang saya lihat. Peluang cerah. Ke luar negara plak tuh. Tapi saya kecewa. eeeeyhh, stop.

Kenapa? Tertinggal satu scene. Scene result SPM.

Result SPM

Jangkaan straight. Tapi dalam hati redha je la. Sebab rasa tak dapat pun straight A. Dang dung jumpa cikgu, kawan-kawan dan adik-adik. Segan tapi malu.


Kawan-kawan dan adik-adik dorm tahun SPM kami.
Kenangan di sekolah susah nak lupa. Sijil je kot? Ceyh, senang cakap la brader. Cuba buat?

Ketar cikgu sebut nama. Memang pun tak dapat straight A. Saya capai kertas itu, terus balik rumah. Punyalah susah nak jumpa kawan-kawan, kau terus balik macam tu je? Emo lah.

Ok.


Ok apa pun alhamdulillah. Senang cerita dengan kekecewaan saya, saya ada hati nak sambung ke Mesir. Alkunun nak amek medik. Doktor lah kunun. Hmmm, tak jadi nak mohon. Ada gangguan jiwa dari environmental factors!! Hazardous betul!

Akhirnya saya ke Technology Park Malaysia College atau nama singkat, TPMC. Di situlah saya bertemu dengan jodoh saya. Kawan-kawan yang hadir semua pakat-pakat nak naikkan Islam. We are gathering for Islam. Saya imbas balik kenangan saya di sana. Walau saya tak sampai sebulan di sana, tapi saya percaya saya ada jodoh yang kuat di sana. Jodoh dengan tarbiyah. Alhamdulillah :)

Akhirnya saya keluar setelah mendapat tawaran berdezup, Monash University Foundation Year di Sunway University. Akan sambung pengajian yang sama seperti di TPMC. Selain daripada itu, ramai yang keluar TPMC setelah diberitahu MARA tak dapat menanggung kos untuk semua pelajar yang memohon pinjaman di TPMC. Tetapi ramai juga yang bertahan. Mereka kini sudah hampir tamat pengajian di USA. insyALLAH. Saya begitu jeles meles. Iya, pengurusan itu memang hakikatnya nampak susah. Tapi kene bijak. Setelah itu, mereka yang masih meneruskan pengajian di TPMC berjaya mendapatkan pinjaman tersebut dan terbang ke USA. Ah, jeles sekali. Ingin sekali aku bersamamu, teman. Tetapi jodoh kita setakat di situ.

Kan dah cakap susah nak tentukan masa depan.

Korang fikirkanlah dan tanamlah cita-cita masa hadapanmu.

Tetapi, jadilah apa sekalipun, kita perlu bercita-cita menjadi jundullah. Tentera Allah.

[47:7] Allah akan meneguhkan kedudukanmu selagi kita menolong agama Allah.

Kadang tu, kita rancang kita nak macam ni. Nak masuk sini lah, nak belajar sini lah. Tapi perancangan Allah itu lebih baik. Kalau saya fly ke USA, mana mungkin saya dapat mengenali kawan-kawan sehidup semati dari tahun 2009 sampai sekarang di bandar Sunway. Berpindah randah universiti pun tetap kekal bersahabat. Pindah berjiran je kot. Sunway College ke Monash University.


Ok.

Tak banyak yang saya dapat bercerita.

Yang paling penting SPM permulaan sebuah kehidupan. Keluar dari kepompong dunia.

SPM bukan penamat. Percayalah SPM itu secebis daripada dunia universiti. Kata-kata keramat seniorssss!

Zasss!

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

terima kasih kerana sudi 'komen' incik. panjangnya.