Sunday, June 26, 2011

"Kenapa aku perlu kawen dengan dia?"

Cinta selepas kahwin.

Apa beza cinta sebelum kahwin dan selepas kahwin?

"miang ah kau nak bercerita tentang kahwin?"

Saya bercerita untuk kamu berdasarkan pendapat dan pengalaman orang lain. Saya ingin berkongsi agar cerita ini tidak luput begitu sahaja.

Kenapa ramai yang mengatakan cinta sebelum kahwin itu indah? Mungkin ada yang beranggapan hidup dan kahwin atas dasar cinta kan bahagia kerana masing-masing sudah mengenali hati budi dan perasaan sayang itu sudah melekat di hati. TETAPI cinta dan sayang itu telah disemai semenjak sebelum pernikahan berlaku...nak dijadikan cerita selepas bernikah, peristiwa bercinta itu menjadi kurang hot pula. Apa yang berlaku sebenarnya. Tentu korang dah dapat agak kenapa? Atau mungkin masih tertanya-tanya? Saya kaji dan kaji lebih mendalam rupa-rupanya peristiwa hot bercinta itu telah terjadi sebelum pernikahan lagi. Jadi apa yang perlu diberikan selepas pernikahan?

Bagaimana nanti zuriat yang bakal kita lahirkan? Kita mahukan mereka taat kepada kita. Hormat. Sayang. Tetapi mereka berhak dilahirkan dalam suasana cinta yang sempurna di mana mak pak dia tidak berzina terlebih dahulu sebelum bernikah. ZINA??? Bukanlah zina secara zahir semata. Apa yang perlu dititikberatkan ialah zina hati, zina tangan, zina mulut (kata-kata).

Saya terdiam.

Saya tertanya-tanya. Kenapa aku perlu bernikah dengan dia? Dia yang saya maksudkan, dia yang saya tidak kenali, dia yang tidak pernah bertemu dengan saya, dia yang sentiasa mencintai saya walau tidak mengenali saya siapa, dia yang saya cintai tanpa saya tahu siapa dia? Sukar bukan untuk bernikah dengan dia yang tidak dikenali. Bukankah ALLAH telah berfirman,

“Dialah yang menciptakan kalian dari satu orang, kemudian darinya Dia menciptakan istrinya,
agar menjadi cocok dan tenteram kepadanya” (Al-A’raf 189)

Dia yang menciptakan ketenteraman antara kamu dengan menghadirkan seorang wanita yang bergelar isteri. Kehadiran isteri sebetulnya menghadirkan ketenteraman buat sang suami.

Suka saya berkongsi hadis ini,

“Wahai para pemuda, siapa saja diantara kalian yang
telah mampu untuk kawin, maka hendaklah dia menikah.
Karena dengan menikah itu lebih dapat menundukkan
pandangan dan lebih menjaga kemaluan. Dan barang siapa
yang belum mampu, maka hendaklah dia berpuasa, karena
sesungguhnya puasa itu bisa menjadi perisai baginya”(HR. Bukhori-Muslim)

Rasulullah berkata sesiapa sahaja yang sudah mampu, bernikahlah. Tidak pernah saya jumpa ayat yang mengatakan ,"bercintalah kamu sebelum kamu menikah agar hati kamu tenteram."

Yok kita lihat satu hadis lagi,

“Janganlah kalian mendekati zina, karena zina itu
perbuatan keji dan suatu jalan yang buruk”
(Al-Isra:32)

Jalan manakah yang kita pilih?

Ayuh kita lihat lagi kenapa saya sendiri memilih untuk begitu. Begitu itu maksudnya hot bercinta selepas nikah. (errrrrrr...)

Allah menciptakan manusia itu bertujuan untuk beribadah kepada ALLAH dan menjadi khalifahNYA. Maksudnya apa? Allah ingin di hati kita semua and every single of you hanya ALLAH yang utama. Hanya ALLAH cinta hati kita dan tiada yang lain. Pernah seorang ukhti ini berkongsi, kalau betullah ALLAH itu cinta hati kita, kita bangun-bangun terus teringat pada ALLAH. Terus nak contact ALLAH. Sebab rindu sangat....So, kita prepare nak contact Allah, ambil wudu dan terus kita laksanakan solat. Lepas tuh tak sabar nak tengok sms apa yang ALLAH bagi selepas ini, sebab Allah sentiasa bagi sms kat kita...lepas baca sms (alQuran alKarim) hati pun berbunga-bunga. Kadang-kadang ALLAH contact kita secara diam-dia. comel jer. Cuma kita jer yang tidak sedar DIA sedang contact kita. Percayalah bila orang dah angau dia sanggup buat apa sahaja demi yang dicintai. Bila suruh buat ini, dia terus buat. Bila dilarang buat, dia memang tak buat. Ye la dah mabuk bercinta...begitu juga ALLAH...!!!

Jadi Allah tidak mahu kita menduakan cinta Allah.

Itu point utama yang saya nak sentuh.

Yakinlah,

“Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang
keji, dan laki-laki yang keji adalah buat
wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang
baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki
yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)”
(An-Nur 26)

Allah tidak mahu kita menduakan cintaNYA. Jadi, alright lah kan kalau saya bernikah dengan "si dia" yang benar-benar saya tidak tahu juga walaupun dia tak tahu saya mencintai dia dan dia pun tak tahu saya mencintainya.

sweet banget.
mengimpikan sebuah baitul muslim yang sederhana.

untuk si dia :))
aku doakan moga kau bahagia denganNYA
pilihlah ALLAH, jangan pilih aku.


9 comments:

. said...

ehem :p

. said...
This comment has been removed by the author.
. said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

ehem syaza balik.

ada juga mendelete comment. ape la yang dibicarakan oleh yang dideletekan.
nak tahu gak...

. said...

kedua2 komen yg didelete sama dgn komen yg tak didelete.
internet problem, orang tekan sampai 3X.

haha..
takde menda pon. :)

najiehah najwa said...

sy pun nak kawen ngan si dia nie...hahha

Unknown said...

ow iye ke syaza.

najiehah: dipersilakan kerana semua org berhak memiliki si dia ini.

DentroLeggerai said...

Buat otak berfikir dan menusabah diri...satu nukilan yg menarik...

Unknown said...

:)