Thursday, November 05, 2009

BILA HATI TERASA SESUATU ^_^

salam alaik to all readers~

Bila hati dekat dengan Tuhan, hati jadi senang. Bila hati mengingati TUHAN hati kan menjadi tenang. Bila kita terasa diabaikan Tuhan, sakitnya tiada siapa pun yang tahu. Hanya antara kita ALLAH sahaja yang tahu dan hanya kita sahaja yang terasa betapa beratnya bila hati ini berjauhan denganNYA. Bila buat dosa, kita asyik salahkan diri sendiri. Buat apa2 pun semua tidak kena ( hang buat apa pun seghba tak kena ). Sibuk kata diri sendiri...(bodoh, bengap!).

Padahal Allah hanya menguji sedikit sahaja, tidaklah seberat sebagaimana sakitnya Saidina Abu Bakar R.A. menanggung ketika digigit dengan kala jengking sambil memangku Rasulullah S.A.W. yang sedang lena. Sedikit pun Saidina Abu Bakar berganjak dan tidak melenting dengan ujian itu. Tidak pula ujian yang kita hadapi itu seberat Rasulullah S.A.W berjuang di Taif dengan menegakkan syiar Islam diserang bertubi dengan batu2 terhadap baginda. MasyaALLAH betapa ALLAH amat menyayangi kita semua. Ingatlah, ALLAH tidak akan membebani seseorang itu dengan luar kemampuannya.

Kemudian bila datangnya ujian itu, mulalah mengadu-domba kepada teman2 rapat. Hati mula menjadi2 gelisah. Mengapakah semua ini yang terjadi kepada kita? Siapakah kita hanya hidup semata-mata mahu memperoleh kesenangan? Layakkah kita diberi kesenangan dan meminta2 pertolongan kepada ALLAH sedangkan kita sendiri tidak mencukupkan apa yang ALLAH perlu daripada kita? Jangan bersedih wahai kawan2. Janganlah berasa sedih dan berasa lemah, sesungguhnya ALLAH itu ada bersama dengan kita.

Sedih itu hanya layak untuk orang2 yang berasa lemah sahaja. Tutupilah kesedihan itu dengan mengingati Tuhan. Sedih dan tawa itu hanya milik ALLAH dan segala kesudahan terletak pada ALLAH. Jangan bicarakan perkara yang lepas, kawan2. Sungguh tiada guna pun andai peristiwa semalam itu mengundang rasa marah dan sedih. Bicarakanlah perkara2 yang mendatangkan manfaat agar kita bertaqwa. Jangan bicarakan perkara sia2 kerana itu mengundang masalah dan dosa. Kembalilah kepada ALLAH dengan hati yang redha dan diredhaiNYA juga. Kembalilah kepada ALLAH, kerana apa? Kerana ALLAH ITU SEBAIK2 PENOLONG.

Yakinlah kepada ALLAH andai kita berasa lemah.
Kuatkanlah diri sekuat para mujahidin dan mujahidat di jalanNYA andai berasa hilang arah.
Bersungguhlah andai kita berasa lemah.
YAKINLAH DENGAN JANJI2 ALLAH...

No comments: