Thursday, December 02, 2010

kita Hamba ALLAH


kAu dan Aku sAmA

hidup manusia. macam2 kerenah kalau kita betul2 peka dengan sekeliling kita. ada yang baik. ada yang jahat. ada yang positif. ada yang negatif. tidak banyak yang berlaku. perkara sama yang berlaku setiap hari. makan. tidur. cuci mata. mandi. tengok tv. bosan. *err,apa yang saya merepek ni*

ok. berbalik tujuan menulis.

berjalanlah kamu di atas muka bumi ALLAH agar kamu mendapat pengajran dan pelajaran. banyak kes2 terbongkar dan dibongkar pihak media untuk tatapan umum.erutamanya maslah sosial yang didedahkan selalu oleh media cetak termasuklah perkahwinan yang hancur , akhlak masyarakat yang kurrang menyenangkan... youtube pula tidak habis2 dengan video2 porno. begaduh. bertumbuk. bukan setakat lelaki. perempuan pula tu. di mana letaknya malumu wahai wanita?

masalah ummat ini bukan menjadi tanggungjawab para imam. atau ketua kampung. atau mak bapak. tetapi menjadi tanggungjawab semua untuk tangani. SEMUA. harap faham. SEMUA. andai ada sahaja kawan2 mengadu tentang masalahnya, janganlah pula kamu mengabaikannya. sekecil2 masalah kawan2 itu juga masalah ummat. kan88?

ramai para pejuang dan penegak agama berjuang habis-habisan untuk menangani masalah ini. NGO2 ramai turun padang menganjurkan pelbagai program untuk menarik golongan muda supaya tertarik dengan keindahan ajaran Islam. supaya gejala2 umpama virus apademik ini tidak tersebar meluas lagi. supaya perangai buruk kamu2 semua tidak menjadi barah atau kanser. *hu88* peringatan untuk diri.
ramai juga yang berpendapat masalah ini berpunca daripada tidak menjaga aurat. rata2 sebahagian kawan2 saya setuju dan mungkin juga kamu juga setuju. saya terdengar daripada kata2 imam muda (IM) Asyraf, aurat ini bukan setakat luaran malah suara dan cara jalan pun aurat. adakah suara itu surat. TIDAK!!! suara yang dilenggok-lenggokkan itu sebenarnya aurat. cara jalan yang sengaja dilenggok-lenggokkan juga aurat. SUARA perlu tegas. CARA JALAN juga perlu kelihatan tegas. ok semua?

kini ramai yang mempromosikan tutup aurat. tapi kebanyakannya saya jumpa tutup aurat dari segi luaran. ya,saya x nafikan. ramai lelaki2 di luar sana mengimpikan zaujah atau bini atau isteri memakai pakaian dengan sempurnanya. tudung labuh. jaga pandangan. kata2 yang baik. tidak bergaul dengan lelaki ajnabi. ya, saya x nafikan. semua impikan wanita yang sempurna.

tapi sebagai seorang perempuan dan da'ie, saya katakan bukan mudah untuk membentuk peribadi muslim sebegitu. bukan dengan sekelip mata mengubah penampilan yang begitu menjaga aurat dengan sempurna sebegitu walaupun sebahagian daripada mereka tergolong dalam golongan tarbiyah. harap faham, ye.

*kalau kau jadi muslimah dan dai'e, kau akan faham jua.*

tarbiyah itu panjang prosesnya. perlukan mujahadah. ujian yang datang bertimpa2. tika diri ingin berubah, nafsu datang merayu-rayu. tika diri ingin berhijrah, syaitan datang mencucuk-cucuk. kefahaman keluarga pula banyak mempengaruhi kehidupan seorang wanita itu. penampilan ibunya. penampilan kakaknya. penampilan adiknya. ya, kita perlu bermujahadah. LAWAN SEMUA ITU. LAWAN DENGAN AZAM YANG TEKAD!!!

"Allah Ta'ala akan sentiasa menguji antum pada titik terlemah antum.
Orang yang lemah dalam masalah harta, namun kuat dalam masalah pangkat dan wanita, tidak diuji dengan wanita dan pangkat. Orang yang sentiasa mudah tersinggung dan pemarah, akan diuji oleh Allah dengan dipertemukan dengan orang-orang yang sentiasa membuatnya tersinggung dan marah.

Seseorang yang sentiasa berlambat-lambat dalam dakwah kerana alasan ‘isteri, mertua, tetamu' akan sentiasa dihadapkan dengan alasan-alasan itu, ‘mertua datang, tetamu datang silih berganti,' yang akan terus menundanya untuk bersegera menghadiri program dakwah, sampailah dia boleh mengutamakan agenda dakwah dalam kehidupannya"
(K.H. Rahmat Abdullah,Episode Cinta Sang Murabbi)

ada di antara kawan2 saya, saya perhatikan ada yang berubah perlahan2 dari segi batas pergaulan. dari segi batiniah. dari segi akhlak. dari segi sahsiah. lembut. bersahaja. matang. namun belum sempurna lagi secara zahirnya. namun jujur saya katakan saya jatuh hati padanya. sangat sempurna bagi saya. relevan dalam membuat keputusan. membantu kawan2 sedaya upaya. sesulit mana pun dia, dia sanggup membantu. pengalaman yang mematangkan usia. saya sayang awak. awak mengingatkan saya kepada SYURGA. =)

kepada kaum adam, jangan terlalu mengharapkan kepada kesempurnaan lahiriah. hati belum tentu lagi baik.

kepada kaum hawa, saya sayang awak. walau belum sempurna zahirnya, tidak mengapa. berubahlah perlahan2. moga2 perubahan itu akan membawa awak kepada perubahan lahiriah dengan keyakinan yang tinggi. kepada 'awak', terima kasih kerana menyedarkan saya. kepada kaum hawa yang sudah dilitupi kain kerudung yg molek dan sempurna, pastikan penjagaan rapi juga kepada kebersihan dan penjagaan yang kemas kepada akhlak. *peringatan untuk ko juge ye* *baik!!!*

jadi, don't judge the book by it's cover ye. peringatan untuk diri. . tegurlah kawan2 yang menginginkan kebaikan.

No comments: