Monday, April 25, 2011

sungai dan aku


::abseiling sebentar::

meh saya mah bercerita satu kisah yang menarik bagi saya. saya rindu sungai. saya rasa saya dan sungai tidak boleh dipisahkan. masa camping sahaja dapat main sungai. balik kampung? balik kampung jangan cerita la. memang la sangat dan selalu tak dapat mandi sungai. sungai jadi longkang ada la. dok selera mandi sungai depan rumah. tepi jalan lak tuh. so, sungai menjadi kebanggaan aku untuk termenung dan muhasabah.
indah. tempat itu indah. bagai tempat puteri bersiram. cantik. batu-bata sungai yang licin terbentuk seolah-olah menyambut kedatangan kami dengan senang hati. wah,subahanallah.

saya bertafakuh sebentar di atas batu. sambil bermenungkan air terjun. ye
, air terjun SG Pisang. keseronokan di dunia takkan sama dengan keseronokan di akhirat kelak. berpada-padalah mencari kebahagiaan di dunia. bataskanlah diri dan hati dengan keseronokan dunia. ingatkan diri yang kita ada tujuan lebih utama. menuju ALLAH.
kemudian saya membawa diri saya sebagai seorang daie. saya perlu bertenang dalam keadaan apa keadaan sekalipun. tugasan berat atau ringan, kembalikan sahaja kepada ALLAH. ALLAH sahaja yang memberi kekuatan itu. seperkara lagi, malu dan segan itu perkara yang lain. saya membaca daripada satu artikel ini mengatakan bahawa,

~Orang yang beriman takkan segan - segan bila buat kebaikan.. tapi sangat malu untuk melakukan keburukan~

::subahanallah::

No comments: