Thursday, November 17, 2011

16.11.11

walau tarikh tidak seindah 11.11.11 namun berakhir sudah jejak jemari di atas kertas peperiksaan. 16.11.11 membawa pengertian yang besar buat diri. bermulanya pagi yang hening ketika disambut suara kakak ana yang mahu pulang ke kampung pada jam 6.35am. hari ini juga hari pertama pendaftaran seorang saudaraku di uitm. hari ini juga berakhirnya peperiksaan yang luar biasa hebat. Hari ini juga mendapat tugasan bertalu-talu dan memerah keringat idea bergelen-gelen untuk program akan datang ini.

Alhamdulillah.

Melangkah keluar kaki saya di dewan, masaku dan seluruh hidupku akan kuinfakkan sebaiknya untuk ummat.

Benarkah untuk ummat?

InsyALLAH. "Ikhlas itu mudah untuk diungkapkan tetapi sukar untuk dilaksanakan." Maka istikamahlah dalam membuat kebaikan, maka selebihnya serahkan kepada Allah.

Hmm. Saya terkedu sebentar menghirup udara malam. Bermenung saje-saje atau angan-angan??? Jangan angan-angan yang akan membunuh impian kosong, sudahlah! Yela, kadang-kadang terfikir sejauh manakah aku sudah menyumbang untuk Islam? Jeles datang bertalu-talu. Melihat dan mendengar dakwah dan tarbiyah menderu laju di Indonesia. Aku malu. Ikhwah akhawat yang berkorban dunia untuk akhirat.

"Mereka mengalir laju kerana apa? Kerana mereka berkorban apa sahaja yang mereka ada untuk dakwah. Tiada perkiraan yang menghitung untuk diri sahaja. Malah harta dan masa juga tenaga benar-benar diinfak di atas jalan dakwah."

Duh...sebarkan kebaikan masih perlu diteruskan. Qudwah hasanah! Masih banyak lagi perlu diperbaiki. Duh...tiba-tiba rasa terhimpit. Himpitan nafsu dan dosa lalu. Makanya ketepikan segala emosi. Serahkan semuanya kerana ALLAH...

Prioriti utama harus dan wajib diutamakan.

Kebaikan jangan diabaikan.

"Kalau ada orang yang sms, jangan dibiarkan orang tunggu lama-lama untuk membalasnya. Apatah lagi itu adalah urgent. Kalau mahu call  orang tapi tak angkat, sms lah. Jangan kita call sahaja tanpa meninggalkan sebarang pesan. Mungkin orang itu anggap call kita tidak penting apabila kita tidak call balik/sms balik."

Benda kecil pun tidak boleh terlepas pandang. Subhanallah, gagahnya orang yang bertaqwa! Sungguh berhati-hati dan sabar.

OK fine. Tadi mula-mula nak taip, nak senaraikan tugasan dan planning time cuti. Tapi tak best la. Semua orang tahu. Sekarang ini kene rahsia-rahsia. Nanti ada orang tahu. Malulah. *Bajet jer* OK. Nite. Assalamualaikum.

No comments: