Wednesday, November 09, 2011

Menghormati Pemimpin

Jelingan sinis kutangkap dari tatapan matanya. Ahh, dia lagi. Salah apa aku pada dia? Sungguh, aku tak tahu. Bukan sehari dua dia sebegini. Bercakap tidak. Senyum pun tidak. Aku ni pula buat macam biasa je la. Tiada yang menarik sepanjang hari akan kisah hidup masing-masing. 

"Kau tahu tak dia begini. Dulu dia tidak begitu. Aku marah dengan dia."

"Tapi, betullah. Dulu kan best. Tadela pula dengar cerita tak baik tentang dia."

"Dah la pakai spek buruk. Ada ke orang suka dia?"

Tet. Tamat. 

Hadis 7: Addin Annasihah

Agama itu nasihat. Nasihat untuk siapa? Untuk Allah, untuk kitabNya, untuk RasulNya, untuk para lmam kaum muslimin dan untuk umat lslam seluruhnya.

Untuk 'aimmatil muslimin' = imam kepada kaum muslimin. Agak tersentap bila menghayati hadis ini. Ok fine. Imam di sini yang diterangkan kepada saya oleh pak ustaz ialah ada dua. Ulama' dan umara'. Nak sentuh umara'. Para pemimpin ummat.

Ulama' adalah yang dikalsifikasikan sebagai mewarisi tugas para nabi. Mewarisi ilmu untuk sampaikan kepada orang lain. 

Umara' itu amir atau ketua dalam sesebuah organisasi. Pemimpin itu bukan orang biasa-biasa memegang amanah dipikul. Mereka berilmu dan bersedia memikul amanah. Jadi pemimpin yang terpilih itu tidak kira dia berada di pihak kita atau pun tidak, dia tetap pemimpin. Contoh, presiden kelas. Kita undi orang lain. Tapi orang lain pula jadi presiden. Owh, takkan kita nak menderhaka pula pada dia.

"Aku kurang percaya pada dia. Jadi, buat apa aku menyusahkan hidup aku ikut arahan dia???"

oops. Anda tersilap. Mereka tetap ada hak yang dituntut daripada ahli sesebuah organisasi atau tempat itu. 
Antara hak mereka ialah:

- menasihati orang lain supaya mematuhi nasihat para umara'
  • tetapi ingat benar tetap benar dan salah tetap salah. Kalau dia suruh merokok, takkan anda nak merokok? Anda tentu pakar dalam bab ini. Menurut fatwa ia HARAM. HARAM itu berdosa kalau buat. Haram! Kalau dia menasihati tentang jangan rasuah. Kita ikutlah nasihat dia. Dah tentu-tentu baik niat dia supaya kita tak makan rasuah. Makan rasuah HARAM. Bila makan guna duit itu, makanan itu pun haram bagi kita. So, janganlah komen benda lain. ",   
  • Kalau nampak tegar akan sesi 'mengumpat' pemimpin, nasihatilah dia agar senyap. Pemimpin itu ada hak untuk dihormati. Yang baik dijadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan. Selidiki dahulu akan berita yang kurang menyenangkan dan kalau tak mampu, senyap sahaja.         
- Menutup aib mereka
  • Jangan suka menghebahkan keburukannya. Tentu kita juga tidak suka kawan-kawan kita mendedahkan keaiban kita. Jadi, kalau kita buat pada orang lain,,, what the story?! Saya pula tentulah takut. Kadang-kadang terlepas pandang akan hal ni. Keburukannya itu merupakan ujian buat semua orang. Menghebahkan atau menutupkan. Hal ini nak menjaga nama baik dia dan kemaslahatan ummat seluruhnya. Contoh lagi, andai sahaja kita menghebahkan tentang presiden kelas kita ada 'gf' di luar sekolah, tentulah budak-budak kelas lain atau cikgu pandang rendah pada dia. Jadi, malulah. Mungkin itu bekas 'gf'. Atau mungkin kawan tapi mesra. Kalau ikut fikir logik, tiada nilai apa yang kita bicarakan itu. 
  • Kesian dia. Macam mana nak jadi pemimpin baik, sedangkan dia tidak tahu apa yang salah kerana tiada siapa yang memberitahu akan kesalahannya. Rujuk cerita atas. 
Saya nukilkan sedikit di sini. Diskusi sedikit demi sedikit. 


*memperbaiki hati yang semput.
*kalau ada salah, sila tegur saya. 
*menulis dalam mamai. afwan.

No comments: