Monday, April 02, 2012

Mengatasi F.U.T.U.R

Futur.

Fobia dengar perkataan futur.
Futur itu apa yang saya faham, turunnya rasa iman seseorang. Bak kata omputeh, down.

"Aku down la hari ini.."

"Aku rasa aku banyak buat silap kat dia. Isyh, aku rasa aku down la sekarang..."

Biasalah bila dikatakan mukmin, mempunyai iman, pasti ada turun naik. Tapi bila iman kita sedang naik itu, kita cubalah dan istiqamah mempertahankan iman itu agar tidak menurun dan berkurangan. Tetapi kalau dah berkurangan tu, cubalah mencari jalan untuk menaikkan kembali, bukan terus menerus mencerca dan menghina diri sampai satu hape pun tak boleh buat.

Pernah terbaca satu kata-kata, cukuplah syurga dan kematian buat motivasi orang mukmin.

Saya suka mendengar ceramah/kuliah/ta'lim orang beriman tatkala saya futur.Mendengar kata-kata yang baik. Mendengar nasihat-nasihat yang bermanfaat. Agar iman kita tidak layu, malah terus segar bugar.
Alhamdulillah, futur itu membangkitkan kembali semangat saya. Saya dengar daripada youtube. Saya hadiri majlis ilmu. Alhamdulillah, segalanya Allah mudahkan ^.^


Jangan jadikan dosa kita yang lalu sebagai penghalang untuk kita membuat kebaikan sekarang ::

No comments: