Tuesday, September 04, 2012

Unggul peribadi

Selepas raya, menderu-deru seruan assignments dan reports!!!

Lepas satu, ada satu lagi. Lepas satu lagi, ada lagi.

Macam-macam zikir terkeluar daripada ketaran bicara. Sungguh manusia itu tidak lain tidak, hanya milik Allah. Saat ini Allah uji keutuhan ukhuwah kita. Saat ini Allah uji keutuhan ikatan dengan Allah. Saat ini jua, Allah uji kita dengan nafsu dunia.

Letih.

Tapi kita masih belum cukup berladang untuk menuai hasilnya.

Ya! High Distinction! Semestinya!

Terkadang saat ini Allah uji kita dengan emosi. Terkasar bahasa kerana mahu mendapatkan sesuatu tetapi tiada siapa mempedulikan. Terlanjur bicara dek teringat dunia semata-mata. Ya lah, orang tertekanlah katakan. Kata-kata ini ditujukan khas buat diri saya.

Yup! Motivasi dan inspirasi daripada cerita kisah zaman Rasulullah lah gamaknya. Ya, cerita daripada sang sahabat saya. Tiap kali terasa susah dan lelah, ada sahaja ceritanya.

Kisah Firaun yang diceritakan kembali dalam alQuran. Apa sebab Firaun itu dilambat-lambatkan seksaannya? Salah satunya, dia cukup menghargai rezeki yang dia miliki, tidak dibazirkan. Contohnya, kalau dia makan, pasti tiada satu pun tertinggal menjadi sisa buangan.

Ada tu kisah para daie yang hidup dengan perjuangan di luar negara. Kisahnya tidaklah sepopular Siti Nurhaliza menang anugerah, tetapi cukup hebat dipandang Allah insyALLAH. Nak tahu kisah hidupnya yang paling mengagumkan saya?

Pertama, pertama kali dia ditugaskan menjadi professor di satu universiti jauh dari keluarga, dia risau apabila tiba di tempat tersebut. Kerisauan apakah? Bagaimana aku mahu solat? Sedangkan masjid itu terlalu jauh dan komuniti tersebut tiada tanda-tanda pun adanya muslim. Waktu solat sudahpun masuk. Dia ingin menunaikan solat 'berjemaah'! Tetapi siapa imamnya? Siapa makmumnya? Lalu dia duduk di tengah-tengah orang ramai, dia memberi salam kepada semua orang setiap satunya. Lepas satu, satu, lepas satu satu lagi. Tiada siapa yang menjawab salamnya. Dia tidak berputus asa kerana dia yakin adanya komuniti muslim di situ. Sehinggalah salamnya disambut seorang pemuda.

Bermulalah kisah solat jemaah mereka di kawasan parkir kecil. daripada satu petak kereta. Menjadi dua petak. Kemudian tiga petak. Kemudian semakin besarlah komuniti solat berjemaah mereka. Usaha apakah dia lakukan?

Dia mula bertaaruf dengan pemuda tersebut lalu sesi pembimbingan pun berlaku. Satu demi satu meyakini Allah itu Tuhan dan Rasulullah itu utusanNYA. Satu demi satu kembali kepada fitrah. Sungguh dia seorang profesor matematik. Dan dia juga seorang daie. Daie unggul martabat ummah!

Tiada alasan. Malah yang menguatkan dakwahnya itu dengan meninggikan taraf hidup dalam ummat. Kene terus kuat dan kreatif dalam menyampaikan mesej!

p/s Bukan sekadar doa, tapi berusahalah. Harap pasca Ramadhan kali ini menjadi terus lebih kuat dan taat. Unggul peribadi itu kerana Allah. Ikut sunnah Rasulullah. Ikhlas. Baru namanya ibadah diterima.

Selamat Hari Raya Aidilfitri dan Selamat Hari Merdeka!

No comments: