Sunday, December 23, 2012

Hidup Ini Roller Coster

Aku kena bersiap awal. Abang aku nak ambil aku immediately lepas Subuh. Haish. 

Kau ni jangan mengeluh. Kalau bertolak lambat, nanti sampai sana dah tengah hari. Penat.

Baik, kapten!

Aku bakal ditinggal berkeseorangan lagi. Benci.

Aku tinggalkan engkau dengan pesanan. Pesan Allah, bermaaf-maafanlah antara kita. Sebab, disebalik maaf itu mesti ada rahmah.

Aku memadang wajahnya. Hanya bunyi kipas siling berputar laju. Aku senyum.

Betullah. Aku tak mahu dah ada karat jahiliyah dalam diri. Sebab kita bukan orang biasa-biasa.

Aku sudah sebak bila bibir ini berbicara. Entah kenapa... Mungkin sebab ada dendam dahulu masih belum lunas. Lupakan sahajalah. Sudah 6 tahun peristiwa itu berlalu. Takkan kau nak ingat peristiwa 'boycott' kau dulu, sampai bila-bila. Sudah-sudahlah...

Mungkin sebab itu juga ada hijab antara kau dengan Tuhan. Kau merasa susah dalam kehidupan. Berkat dalam berkawan. Berkat dalam pelajaran.

Lupakan kenangan dahulu Husna. Aku percaya ada hikmah. Kau kene mujahadah melawan hawa nafsu kau. Kau kene himmah mengejar kecemerlangan. Bukan akademik sahaja, malah akhlak dengan Allah dan makhlukNYA.

Tangan Nailah laju mengemas keperluannya. Walau sedikit, Nailah pantang dalam bab kekemasan. Queen of Smart la katakan...!

Aku diam seribu bahasa. Mataku ligat pada sebuah novel di celah jemariku. Aku tidak fokus pun pada pembacaan. Tapi lebih kepada berfikir apa yang Nailah katakan. Aku meletakkan novel itu di atas meja. Lalu ke dapur.

Nailah pelik. Berkerut melihat reaksi aku.

Nailah! Air...nah.

Huh semangat. Tiba-tiba ceria. Siap air neslo lagi Husna buatkan.

Pesanan

Hidup kita ibarat roller coster. Sekejap di atas sekejap di bawah. Nak daki lambat. Nak turun cepat. Jadi sebagai hamba Allah yang beriman perlu untuk kita tetap berusaha mencari redha ALLAH dan menjaga halawatul iman untuk mencapai lebih baik lagi dari hari ke hari.

Bukan hari ini sahaja kita perlu berdoa panjang. Malah tiap waktu.


"Kedekatan Urwah bin Zubair dengan doa kepada Allah memang sudah menjadi karakter dalam kehidupnya. Suatu kali, ia pernah mendapati seorang yang shalat kemudian berdoa dengan tampak tergesa-gesa .
‘Urwah memberi nasihat kepada orang itu, “Wahai saudaraku, tidakkah engkau memiliki kebutuhan kepada Rabb-mu dalam shalatmu? Adapun aku, aku selalu meminta sesuatu kepada Allah, hingga jika aku menginginkan garam sekalipun.”

Di mana hamba Allah yang beriman?

 
 

No comments: