Tuesday, February 26, 2013

Terengganu hip hip hooreay!


aaahhhhh!

Sakit tengkuk. Sakit urat. Geliat kaki. Geliat tangan. Berejam berendam dalam peti sejuk bergerak ini. Stesen bas. Destinasi pertama sebelum yang lainnya. Ya lah, 6 jam perjalanan. Tidur je lah. 2 jam perjalanan pun da ngorok. Inikan pula, 6 jam.

Tapi itu kali pertama datang ke pantai timur naik bas.

Tujuan utama bukan menghirup angin kosong. Tapi menghisab diri dan menghidu harum rindu ukhuwah.

Bunga sakura menurut angin. Terbang indah.

Sahabat yang saya chentai itu berkata, cepatlah datang cepatlah datang. Hatinya kian meronta. Penangan orang muda yang dahaga rindu ukhuwah itu. Masakan tidak, hampir 3 bulan tidak mengucap janji indah daripada Allah.

Kami datang. Kami  saling melepas kata-kata indah. Mengusap jiwa. Membelai nada tarbiyah. Saling menguatkan kata orang. Menguatkan kerana chenta.

Keesokan, ke mana sahaja kami pergi? Tidak jauh. Taman Tamadun Islam, Pantai Batu Burok, Pasar Payang, Masjid Kristal dan Masjid Terapung.

Tapi yang pasti ukhuwah umphh!

Catatan Jaulah

Taman Tamadun Islam ada banyak binaan masjid yang terdapat seluruh dunia! Termasuk di Russia dan Palestin! Indah belaka. Bangga sebentar dengan seni tangan ummat Islam. Kami naik tram. Tram tu kereta api yang tak beberapa nak api sangatlah. :3

RM5 seorang. Boleh bawa basikal atau buggy sendiri tapi mahallah sayang sekalian. RM45 untuk buggy. RM15 untuk basikal.  

Ok promotion ke Taman Tamadun Islam. Yehew!

Pasar Payang macam biasa. Shopping lah. Macam ragam. Kadang tu, kita beli barang kat kedai dia, bukan kerana barang yang nak dibeli, kerana wajah yang memancarkan nur. Cahaya rezeki. Walau tidak berkopiah atau berjubah sekalipun, tapi Allah! Indahnya wajah dia. Mesra. Layanan pun masyaAllah. Ok.

Kalau boleh nak perabes pusing. Lapangan terbang. UnisZa. Muzium. Waterfront! Apa lagi?

Pantai Batu Burok kami tinggalkan kenangan terindah. Yelah, pepagi tiada orang. Kami bersakan gambau ye nampaknya. Bukan main lagi. Adesss =.=



Di situ menjadi saksi berputiknya.. sudahlah. Nak berpuitis. Salahkah aku? Tangan di bahu ye kalian.

Last day, banyaknya barang yang mahu diangkut.

1 Terengganu!
Akhirnya kami ke Besut juak! Yeay! Jumpa saudara jauh juga. Yelah ada walimah, dijemput pula. Seronoknya bagai nak terkinja-kinja jumpa sawah padi. Ye, rumah cik Syazana Meli di tepi sawah padi. Yeay! Menumpang pula di rumah Nadzifah. Hebat laa jaulah kali ni. Memang pusing 1 Terengganu. Singgah juga di Pantai Bukit Kluang dan Air Terjun apa ya? Walau hujan namun terkadang merenung alam sudah cukup menggamit jiwa kembali tenang.

Kemudian ada suara-suara rindu mnyeru nama. Akhirnya kaki kami menjejak di Marang. Rumah Najihah. Tidur makan bicara dakwah. Ada tu, nasihat yang saling menguatkan! Ya, kepentingan bersahabat yang solehah. Eyh, terjejak pula rumah cik adik kita, Fahilah Ismail. Walau sesat sebentar namun itu menjadi ujian kesabaran kami. Bukan jauh mana pun. 1 kilometer je pun. Hemohemo :3

Pengajarannya ialah,

1) Ramainya solat di masjid. Ya, ini memang budaya solat di sini. Di kampung sendiri, krik krik krik =.= Tapi kenapa surau kecil itupun tak muat? Bebondong-bondong orang solat sampai di perkarangan halaman surau. Owh, solat Jumaat! Yeay!

2) Suasana rumah yang ditumpang sungguh umph! Dengar ayat alQuran sepanjang masa. Menghafal dan membaca. Naaaaaaaaaak macam tu jugak!!!

3) Jaga masa. Kalau tak jaga, memang kena perli dengan pakcik bas.

Kaki menjejak ke pintu bas.
"Ai, bas pukul sebelas ke cik akak?"
Tengok jam. Pukul 10.05am.

Tepuk dahi kuat-kuat!

4) Khaulah. Nama awak sedap dan awak kawan pertama saya yang ada nama Khaulah. Mula-mula tak percaya. Tapi tampar pipi sikit, baru percaya! Alhamdulillah, awak pencetus inspirasi saya dalam alQuran. Nak hafaaaal jugaakk!!

5) Kadang-kadang dalam hidup ini kena ada perasaan kecewa. Kuuuucheeewaa! Tonyoh hati kuat-kuat! Baru kita hargai nikmat yang ada sekarang.

6) Cinta itu ada pada orang yag menumpahkan jiwa kerana Allah. Semuanya kerana Allah. Makan kerana Allah. Minum kerana Allah. Keluar rumah kerana Allah. Beli sesuatu kerana Allah. Hidup pun kerana Allah.

7) Ada orang discover video pilihan saya. Juga lagu yang disukai. Eheheh.

Ok. Jaulah 2013 melabuh tirai. Sampai masa nanti kubuka kembali. Peluk chenta Allah erat-erat! Yeay!
Tade gambau best. Maaf.

No comments: