Monday, November 25, 2013

Saya Belajar Menulis

Saya belajar menulis. Belajar daripada orang yang hebat. Seharian di ruangan Iman Services & Consultancy membuatkan saya menampar diri berkali-kali untuk bangkit dan bersemnagat untuk menulis untuk ummah.

Peratusan keluaran buku di Malaysia terlalu kecil jika kita nak bandingkan dengan US dan Australia. Mereka sudah mencecah jutaan setiap tahun pengeluaran buku di media cetak. Kita masih di takuk 14, 000 buah buku setahun. Kita kena positif dan teruskan semangat menulis.

"Semoga berjaya dan teruskan semangat menulis." -Penulis terkenal Prof Madya Umi Kathum Ngah-

Wah, sungguh teruja.

Itu baru catitan statistik pengeluaran buku. Haaa, cuba kita lihat statistik rakayat Malaysia membaca.

4 buku setahun sahaja!!!

Ini sungguh membimbangkan. Sungguh bimbang. Ustaz Pahrol ada formula menulis dan membaca. Nak tahu?

Formula membaca : menulis = 4 : 1

Maksudnya 4 buah buku baca dan faham kemudian baru dapat menulis untuk 1 buku. Nah kalau anda mahu menghasilkan 12 buku setahun, maka anda perlu membaca 48 buah buku!

Saya juga perlu berazam. Berdisiplin pesan kakak Muharikah :)

Kakak Muharikah ada becerita tentang para ilmuwan Islam terdahulu. Merekalah ahli Sains, merekalah jua ahli falsafah, doktor perubatan, juga penyair dan pemuisi terkenal. Maka rata-rata yang datang ke bengkel penulisan kelmarin bukan dalam bidang penulisan, tidaklah menyimpang dari 'jalan yang lurus'. Haha. Kakak Muharikah sendiri dari bidang doktor perubatan. Prof Madya Umi Kalthum profesor madya untuk kejuruteraan elektrik. Dr Fahd Razy juga seorang doktor perubatan di hospital. Dr Fahd Razy sendiri ada kumpulan pemuisi dan pernah memenangi banyak kali anugerah sastera-sastera.

Maka saya sendiri keluaran produk sains. Saya tidaklah menyimpang. Haha.

Pesan Dr Fahd Razy,
"Kita belum menjadi penulis sehingga kita menghantar karya pada saluran yang betul!"

Deep.

Kita pelajari dan teladani sejarah dahulu. Pasti kita juga mampu untuk mencipta fenomena Islami seperti mereka dahulu.

Nah, dua kata dari saya untuk Bengkel Penulisan Islami anjuran Iman Services & Consultancy,

Nak lagi!

Saya belum berpuas hati untuk menceduk ilmu dari penulis dan karyawan yang dapat menyentuh jiwa-jiwa di luar sana :")

No comments: