Saturday, October 07, 2017

Ada Sebab Mengapa Allah bagi Al-Quran kepada Kita





               ↱→→→↷                           ↶←←←↰
MASA LALU    MASA SEKARANG     MASA AKAN DATANG

                                         ↓↓
                     
                         PEMIMPIN

Allah beri alQuran kepada kita yang tak diberikan kepada umat lain. Al-Quran ini sangat relevan sepanjang zaman sejak Nabi Adam sehingga ke hari ini. 

Diceritakan di dalamnya tentang peristiwa dahulu bersama keangkuhan manusia, kesombongan manusia, kejelekan manusia malah diceritakan juga ketaqwaan hamba, keperibadian hamba dan ketundukan hamba.

Ada juga di dalamnya diceritakan kepada kita akan penciptaan langit dan bumi, berkisar kehidupan kepimpinan sama ada kepada diri sendiri, rumahtangga, masyarakat malah kepada kepimpinan alami. Allah menceritakan banyak peristiwa yang boleh berlaku saat ini dan Allah memimpini dan membimbingi kita bagaimana menghadapi sesuatu itu.

Ada juga Allah menceritakan tentang peristiwa masa hadapan dan perkara ghaib. Adanya hari qiamat. Adanya penciptaan jin, malaikat dan syaitan. Malah segalanya yang Allah cipta itu Allah ceritakan kepada hambanya. Syurga.. neraka.. dosa.. pahala.. Benar sekali kita keterbatasan dalam melihat semua perkara itu menggunakan mata fizikal kita.

Itulah istimewanya kita.

Allah ceritakan masa lalu dan masa hadapan juga perkara gahib yang orang lain tidak diceritakan. Hebatnya umat masa kini Allah bekalkan peristiwa masa lalu untuk kita ambil pengajaran dan belajar daripada peristiwa lalu untuk membentuk kepimpinan di masa kini. Hebatnya umat masa kini Allah telah ceritakan apa yang bakal berlaku di masa hadapan.. malah kehidupan selepas kematian turut Allah rekodkan dalam al-Quran. Untuk apa? Untuk kita berjaga-jaga dan awas-awasi perilaku kita ketika menghirup nikmat di atas muka bumi Allah ini. Untuk kita merancang strategi ke hadapan bagaimana untuk kita hidup pada masa akan datang ini. Untuk kita maju ke hadapan dalam memperbaiki kehidupan kita pada masa kini.


Allah janji keampunan dan ketenangan

kepada orang-orang beriman dan bertaqwa kepada Allah.

Moga Allah limpahkan kurniaan dan rahmat buat kita semua dalam mempinin diri, keluarga, masyarakat dan alami. 

insya-Allah.

No comments: