Friday, October 13, 2017

Kenapa Kahwin?

Kenapa aku kahwin?

Aku kahwin ni sebab apa eh?

Apa matlamat aku kahwin?

Soalan maut yang kena jawab dengan cik abang setelah kami bernikah. Semasa menerima soalan ini, saya berdiam agak lama dan meminta masa untuk menjawab soalan ini.

Boleh sahaja jawab, “Kita kahwin sebab Allah dan Rasul-Nya.”

Itu sahaja ke? Belum cukup lagi. Cuba fikir dan fikir, kenapa orang yang kahwin tu kahwin? Terlalu banyak sebab dan sangat subjektif jawapan kepada soalan ini.

Jawapan saya;
1. Saya kahwin sebab Allah dan Rasul-Nya
2. Saya kahwin sebab ingin melahirkan generasi penerus kepada dakwah dan tarbiyah
3. Saya kahwin sebab saya ingin mengislahkan diri untuk menjadi semakin baik dan baik

Sentiasa revise and revise dan revise.
Mungkin ada penambahan dan penambaikan daripada matlamat tersebut sepanjang perkahwinan hangpa..

Ini baru matlamat sahaja.
Senarai aktiviti atau agenda menuju kepada matlamat tersebut belum lagi.

Haaaa, hangpa semua pulak, kenapa?




#matlamatmenujukejayaan #hayyalalfalah #keluargabahagia #insyaAllah

No comments: