Thursday, June 03, 2010

Fikiran Mujahidah 2


Kisah Anggun Mulia tidak berakhir di situ sahaja. Mengapa? Cerita kehidupannya masih panjang. Masih memerlukan daya kekuatan yang luar biasa untuk menempuhinya. Anggun Mulia akhirnya terlelap bersama sendu tawa bersama abinya.

"Abi,aku merinduimu juga"

Lalalalalalala, ringtone mobile phone berbunyi dengan alunan Maher Zain, He'll always Be There. Dia ala2 mamai seketika. Owh,umi.

"Asslamkum,umi. Haah, umi, mulia ada sempadan Johor ni. Dalam 1-2 Jam sampai la ni. Sabar,ya umi."

Dia merasakan umi sudah tertunggu-tunggu kedatangannya. Umi, bersabarlah mengahadapi ujian ini walaupun ketiadaan abi. Abi pasti menunggu kita di syurga. Ya, Syurga Allah. Dia yakin benar akan janji ALLAH terhadap hamba2Nya yang berjihad di jalanNya. Abi sudah lama meniggalkan keluarga Anggun Mulia. Hampir 5 tahun lamanya. Abi sudah lama menyeludup ke Ghaza, Palestin. Sebagai seorang doktor yang berkobarkan semangat jihad, semangat junduALLAH, abi bersama sekumpulan sukarelawan Malaysia bersepakat untuk ke Palestin. Abi tidak tahan dengan serangan2 yang bertubi2 ke atas saudara2nya di sana. Atas nama ALLAH, dia berjuang mempertahankan hak2 Islam.

"Ayang, abi akan bertolak ke sana dalam seminggu lagi. Ayang, ingat pesanan abi selama ini. Perbincangan yang membawa keputusan ini. Perbincangan yang diharapkan membawa kemaslahatan keluarga kita. Ayang setuju dan rela dengan perjuangan abi ke sana. Ayang doakan abi sepanjang abi ke sana,"kata Hassan kepada qurratulain, Amnah.

"Umi, faham perjuangan abi. InsALLAH doakan umi juga di sini. Umi akan bertanggungjawab sepenuhnya andai abi..." lantas Hassan memeluk qurratulainnya, zaujah fiddunya wal akhirah. Amnah tenggelam dalam sedu malamnya. Amnah bersyukur dapat berbakti pada zauj yang mempunyai semangat jihad yang tinggi.

Dalam satu bilik yang lain pula, Anggun Mulia tenang apabila abi memberitahu bahawa dia akan bejihad di Palestin. Abangnya, Aminnaim sudah pun menemui janji ALLAH. Setahun sudah akhi meninggalkan mereka. Dia memandang ke langit ilahi. Malam penuh barakah. Dia tidak terkejut andai abi mahu mengikuti jejak akhi. Sudah 3 tahun akhi tidak pulang ke Malaysia kerana menuntut ilmu di Jordan dalam ilmu perubatan. Akhirnya hasrat untuk membantu saudaranya di Palestin kini mengorbankan nyawanya dek kerana kerakusan Yahudi Laknatullah...

"Akhi, aku merindui para syuhada'. Aku merindui kata2mu dahulu. Aku merindui orang2 yang soleh. Aku merindui suara alunan kalamullah seorang mujahid."

Anggun Mulia lena dibuai indah bersama akhi yang membawanya ke sebuah taman yang saat indah. Indahnya mimpi malam itu.

Kepalanya tersengguk, owh aku bermimpi rupanya. Aku tersenyum bermimpikan kenangan lalu. Saat2 indah bersama akhi dan abi. Alhamdulillah sampai JB. Yeah, JB ku, aku juga merinduimu. whoaaa!! Umi, mana dikau, ratu hatiku, pujaan hatiku, permaisuriku, buah hatiku...panjangnya penat menaip. hu88

"UMI, Mulia dah sampai!!" Jerit dalam hatinya. Riangnya tidak terkata apabila memeluk tubuh seerat simpulan kasihMU, uminya.

Umi pula tidak jemu2 berjuang sebagai salah seorang aktivis Aman Pelstin di sekitar Johor. Umi bagaikan Siti Nurhaliza, dijemput ke sana ke sini menyampaikan ceramah. Wah, umi sepertyi artis sudah. Namun umi tetap besederhana. Jilbab labuhnya itu membuatkan dia juga mahu sepertinya. Umi tidak pernah mengeluh. Anggun Mulia menatap mata umi. Sungguh seorang mujahidah yang tenang. Walaupun kelihatan tua daripada usianya, umi tetap cergas. Keramahan umi tidak pernah lekang sehingga tiba di rumah. Pelbagai hadis dan kalamullah yang disampaikan kepada Anggun Mulia. Isu2 negara seperti pembangunan rakyat, kerajaan, pekerja swasta, semua ditimbulakan. Ingin membuka mata seorang mujahidah kecil agaknya. Anggun Mulia turut serta dalam perbincangan itu. Otaknya ligat berfikir dan terus berhujah bersama umi. Petang itu dia bahagia. Sebahagia puteri kahwin dengan anak raja. Eh, merepeklah kau. Maksudnya yang sebenar, sebahagia ALLAH kurniakan perasaan bahagia kepada orang2 yang beriman dan bertaqwa.

"Ya Allah, jika kami tidak terpilih untuk berjuang di medan perang dan gadaian jiwa, berilah kami peluang untuk bersusah-payah di medan ilmu agar menjadi saham penting di hari perhitungan. Usah dibiarkan kami terus lalai dalam dakapan palsu duniawi"(fedtri yahya,2010)


[Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan redha kepada kamu sehinggalh kamu mengikuti agama mereka.
al-Baqarah 110]

“Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga. Oleh itu, apabila sampai masa janji (membalas perbuatan derhaka kamu) kali kedua, (Kami datangkan musuh-musuh kamu) untuk memuramkan muka kamu (dengan penghinaan dan keganasannya); dan untuk memasuki masjid (BaitulMaqdis) sebagaimana mereka telah memasukinya pada kali yang pertama; dan untuk menghancurkan apa sahaja yang mereka telah kuasai, dengan sehancur-hancurnya.”
[Al-Israa' 17: 7]

“Dan telah Kami nyatakan kepada Bani Israil di dalam Kitab itu: “Sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali, dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau”
[al-Israa' 17: 4]

Janji ALLAH...
“Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat keras serangannya lalu mereka menjelajah di segala ceruk rantau (untuk menyerang dan mengusir kamu); dan (sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang benar-benar berlaku”
[al-Israa' 17: 5]

*abes sudah
*jadikan iktibar
*be the best of ummah!!!

~ASAR~

No comments: