Wednesday, June 02, 2010

Fikiran Mujahidah

Anggun Mulia, indah pada nama. kalau dalam bahasa arabnya, Jamilatul Izzah.Oleh kerana, ibunya suka menonton kisah2 pejuang melayu, dia meletakkan satu2nya anak perempuan dengan nama itu.Secantik rupa, setegas tutur kata. Kehidupannya seperti orang biasa namun sebaik sahabat yang pernah dijumpai di kampusnya. Seperti insan lain, dia menamatkan kertas imtihannya pada hari itu dengan ucapan alhamdulillah. Dia teruskan melangkah untuk bersedia dengan perjuangan seterusnya. Pulang ke rumah!! Perjuangan yang harus dia mengotakan janji pada uminya.Hampir2 sahaja dia mengeluh kerana dia tidak berkesempatan untuk mengemaskan barangnya sebelum imtihannya tamat. Petang itu dia menyegerakan pergerakannya setelah tiba di bilik.

Banyaknya barang aku. Kalau ada adik aku nih...ha, senang hidup. Sian kat adik selalu kena buli dengan aku. Umi kata, kalau ada aku di rumah, suara dek su(adik bongsu) mesti jerit sana jerit sini. Kalau tiada aku di rumah, sunyi sahaja. Adik2... bersyukurlah dapat kakak kau macam ni. Fuhh...

Dia meninggalkan kampusnya dengan,"bismillahitawakkaltu ala ALLAH". Setiap kali kakinya melangkah, pasti otaknya ligat berfikir. Anak yang cergas barangkali. Ketika dalam perjalanan menuju ke pondok bas, dia terpandang pada beberapa lelaki berkulit gelap, ala2 african. Mungkin mereka Islam, menuju ke masjid agaknya. Dia bersangka baik dengan apa yang dia temui. PUP!!! Alamak, terlupa cucuk duit.

Haih! Singgit sahaja aku ada. Macam mana nak beli tiket???
Anggun Mulia, bersabar ya. ALLAH suruh kau berusaha. Nak bagi pahala lebih. Kau nak tak???
Uhh...mestilah nak. Hu99

Dia bermonolog di dalam hati. Angin panas menderu dirinya. Anggun Mulia membetulkan baju labuhnya yang ditiup angin. Dia tidak berasa selesa bila angin terlalu kuat menerpa dirinya. Namun, dia percaya ada hikmahnya. Sedangkan pada zaman Rasulullah juga dahulu hidup dengan suasana yang lebih dahsyat, lebih panas daripada yang dirasai di sini. Anggun beristighfar. Segala puji bagi ALLAH, ALLAH permudahkan perjalanannya. Berdekatan dengan pondok bas itu, ada bank. Yes!!! Ooopps...alhamdulillah.

Perjalanannya pada petang itu masih panjang. Menggunakan qudrat yang masih ada, tenaga jiwa pemuda, eh, pemudi dia mengangkat barang2nya ke hulu ke hilir. Rasa macam nak patah bahu. Biasalah, bila masa untuk balik ke kampung halaman, baginya inilah salah satu ujian sabar buat dirinya. Apakan daya, kekuatan itu milik ALLAH, dia hanya mampu berdoa untuk diberi kekuatan itu tanpa mengeluh sehingga tiba di baitun nanti.

Sampai di bukit jalil,,,Panas terik. Nak turun dari bas, waduhh kok ramei yang serbu.
"balik mana, dek?"
"balik mana, bang?"
"balik mana, kak?"
Aku terasa macam artis pula. Merasa la juga better than never.
"Balik JB!!"
"meh adek"

Aku nak cari surau, dia pergi tariknya aku. Tak delah tarik tangan, tarik guna mulut. Dah dia ajak tak kan aku buat bodoh. Berperi la sikit. Eh, x abes ayat,,,berperikemanusiaan. hormat orang lain,anggun mulia.

SURAU...solat qasar+jama'. Alhamdulillah lega di hatinya dapat selesaikan solatnya. Daripada tadi suara kat sebelah surau memanggil2.."kuih2!!!".
Dia bersyukur kerana suara itu tidak menganggu solatnya tadi. Makcik2 kat dalam surau ni menyampuk2...

"bising, kuih2!!"

"alahai,makcik. dia pun mencari makan. makcik pun jgnlah mengata2 dalam surau"

Hampir sahaja dia menegur makcik2 dengan ayat2 atas ini. Tapi dia masih belum punya kekuatan itu. Dia masih mencari2 kekurangan dirinya.

Rezeki datang bergolek di tengah terik. Anggun mulia ketika kakinya melangkah keluar, dia terpandang ada makanan yang byk. Dia baru sahaja teringatkan dia tidak menjamah pun untuk 'lunch'. PAP!! Dia terpandang burger. Wah!! Banyaknya. Memang kegemarannya, pantang kalau ternampak burger. Pada mulanya makcik itu berkata,
"rm2.50 dek."
Anggun pun menghulurkan rm3. Dek kerana muka ala2 suci,
"x pe dek. rm2 pun cukup. adek budak sekolah lagi."

Dia hanya mampu mengucap alhamdulillah. Riak wajahnya kelihatan tenang ketika melangkah pergi dari gerai itu. Di dalam hatinya melonjak gembira. Tetapi dia tidak lupa mengucap akad jual beli. "saya beli""saya jual". Sudah cukup syaratnya!!!

Jam menunjukkan jam 3.30petang. Seorang wanita datang menuju Anggun Mulia.Rambutnya gerbang ditiup angin.

"Ish, kata pukul 3.30. Datang awal la. Janji kena tepati!!!" sambil memandang Anggun Mulia sedang senyum padanya.

Terdiam kakak itu dek kerana senyuman yang dilemparkan Anggun Mulia.

"Yang ko nak marah2 apa hal."

Mahu sahaja dia cakap sebegitu pada kakak itu. Tapi dia tahu mesti ada hikmahnya. Kalau marah2 pun tiada gunanya. Nama pun manusia. Dikurniakan pelbagai perasaan. Itulah uniknya manusia. Hanya yang bijak sahaja dapat mengatasi emosi itu. Bila janji Tuhan itu diyakini, dia tidak ragui lagi. Akhirnya dia pulang ke rumah dengan mudahnya...

Anggun Mulia menatap mushaf AlQuran yang berada dalam gengamannya. Dia membaca. Dia mentadabbur. Hati semakin kuat rindunya pada umi dan adik2. Hatinya dirudung mendung. Mendung yang tidak mungkin hilang hanya selepas mengingati ALLAH. ALLAH, penenang jiwa. Air matanya menitis, suaranya terketar2 ketika membaca al-Quran. Dia teringatkan saudara2nya yang kini sedang berjuang untuk Palestin. Seramai 16 syahid dalam konvoi kemanusiaan itu. Dia tertunduk apabila berita itu sampai padanya.

"ayuh teman, kita berada dalam barisan tarbiyyah..moga nanti, akan lahir generasi seterusnya seperti barisan pertama didikan Rasulullah..kecil jumlahnya, tapi berkualiti sepenuhnya"(syafiyyah,2010)


"kerana mereka berjuang untuk saudara kita"(fahmi,2010)


"Hari ini ada sahaja yang berjuang di meja-meja peperiksaan, ada yang di demonstrasi jalanan, ada yang masih di melawan di perairan, apa pun.. perjuangan kita adalah kerana Rabbul 'Alamin dan niat setiap dari kita yang akan menjadi penilaian dalam amalan. Allahuma unsurna fil imtihan, wa unsur ikhwanuna fil ghazzah wa unsur 'alaihim" (ammar,2010)


"antara kemahuan aktivis Malaysia: Kami ke sana untuk berjihad, kami rela ditawan Israel untuk berapa lama pun, asalkan tujuan asal untuk hantar bantuan ke Gaza dapat direalisasikan. Bukannya dihantar pulang. Pulang bererti 'kalah'.."(fedtri,2010)

"khaibar2 ya yahud.. jaisyu muhammad saufa ya'ud!!!"(fahmi,2010)

"BISMILLAHIRAHMANIRAHIM Ya Allah sebagaimana Kau pernah menghantar burung² ababil untuk menghancurkan tentera bergajah Musrikin. Maka kami memohon padamu ya Allah, turunkanlah bantuan-Mu kali ini kepada org² Islam di Palestin,hancurkanlah rejim zionis sedahsyat-dahsyatnya.."(afifah,2010)


"LaknatuLLah
yahudi israel!...mAy ALLAH wIlL bE Save
PALESTiNE...lET we aLWAYS
pRAy fOR
pALESTINe..AAMIiN" (syamsunur,2010)

Kami semua bermohon kepadaMU ya ALLAH. Semoga engkau permudahkan perjuangan mereka.
Anggun Mulia menitiskan air matanya. Tidak tertahan. Kami semua bersuara. Agar doa dimakbulkan, agar satu dunia membuka mata dan melihat Palestin.

*Cerpen pendek karya x seberapa kerana spontan menulis
*semoga menjadi iktibar. Tidak sedikit,banyak.
*rekaan semata2

ASAR,2010

5 comments:

Anonymous said...

amboii..banyaknye quotation anggun mulia weyhh.
heee.neway..nice one anggun mulia..
ak nak letak name ape lak pasni..
naura auni lahh.
bunga yang bersahaja.. kui99

Unknown said...

sedapkan nama anggun mulia....naura auni...sedapnya!!! lepas ni ada byk lagi cerpen nak dikeluarkan...insALLAH
>syafiyyah, quotation ko paling atas sekali!!! like99

notika said...

thumbs up! hehe tp quote kte tu amik dr lala... :D credit to lala yek! hhehe

Anonymous said...

heee.tw2..quotation tu..
ingtkan aku..
yeahh.baiki diri weyh!
jum.jum.jum. :)

Unknown said...

semoga kita semua menjadi mujahidah sejati lagi berbakti!!!
>lala thanks!!!
>yup memngingatkan diri yg selalu leka