Tuesday, June 01, 2010

ALHAMDULILLAH


alhamdulillah,saya masih dilimpahi nikmat yg sangat2 banyak dan begitu juga anda ada masa sekarang.nikmat yang tidak terkira itulah sepatutnya dan semestinya kita perlu mensyukurinya. apatah lagi kita adalah hanya makhluk yang diciptakan ALLAH daripada mani yang hina. mensyukurinya tidak cukup saya katakan dengan mengucap "alhamdulillah". kita wajib melaksanakan perintahnya dan antaranya menunaikan solat 5 waktu 5 kali sehari dan berpuasa pada bulan Ramadhan. betul tak, akhawat wa ikhwah? tidak lupa dan terpenting juga, kita wajib meninggalkan yang telah dilarang. antaranya ialah berzina dan minum arak. kenapa saya bengkitkan kembali yang saya rasa budak setahun jagung pun tahu. manusia makhluk yang lemah. mudah lupa dan perlu diingatkanberkali-kali.


kenapa?

ALLAHberfirman kepada kita:

"Allah memperingatkan kamu agar (jangan) kembali mengulangi seperti itu selama-lamanya,jika kamu orang beriman. Dan Allah menjelaskan ayat2 kepada kamu, dan ALLAH maha mengetahui, mahabijaksana." (24:17-18)


kadang2 kita membuat dosa, kita tidak sedar2. bila check2 hati kita, masalah besar sedang melanda, kerana apa? kerana kita membiarkan ruhani kita kelaparan dan kebuluran tanpa mengenyangkan dengan makanan ruhani iaitu al-Quran dengan peringatan2 dan zikrullah. bak kata ukhti, bila perut mula berbunyi2 dan bernyanyi dengan diiring keroncong jawa(ada ke?)kita cepat mengenyangkan dengan makanan yg sedap2 belaka. tetapi bila jiwa dan ruhani pulaa kekosongan dan kelaparan tidak pula kita cepat2 check apa masalahnya dan selesaikan secepat mungkin. lama2 hati kita sudah parah dan mengambil masa untuk merawatnya. (lebih kurang ukhti tu cakap, saya edit dan tambah2 untuk sedapkan ayat).


"katakanlah, 'Tuhanku menyuruhku berlaku adil. hadapkanlah wajahmu (kepada ALLAH) pada setiap salat dan sembahlah Dia dengan mengikhlaskan ibadah semata2 hanya kepadNya. kamu akan dikembalikan kepadaNya sebagaimana kamu diciptakan semula."(7:29)


setakat di sini catatan ada hari ini.

salam drp ASAR

No comments: