Thursday, January 27, 2011

dia juga punya HATI

بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

assalamualaikum wbt.alhamdulillah. menemukan kita sekali lagi di pencak maya. bukan untuk saya menyampaikan sia-sia. tapi saya harap kita dapat ambil iktibar dan pengajaran daripada apa yang saya sampaikan. ambil yang baik, tinggalkan yang keruh.

benar. sudah beberpa orang mengatakan saya EGO. huh, jenuh saya fikir. rupa-rupanya saya yang tiada hati. hati saya kurang sihat. maafkan saya kerana terlalu menyibukkan benda yang tidak penting daripada menyambut kasih sayang mu teman.
asyik-asyik pasal hati. tak habis-habis daripada dulu. kenapa dengan hati?
sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud..

"sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging.apabila daging itu baik,maka baiklah seluruh anggota.dan apabila daging itu rosak,maka rosaklah seluruh anggota.ketahuilah,itulah hati."

kita kena jaga hati kita sebaik-baiknya. jangan tinggalkan dia. dia tidak akan tenang kerana kau melupakan dia. dia juga mempunyai tuntutan. tuntutan yang bagaimana? isilah hatimu dengan zikrullah bersama ayat-ayat ALLAH. tempatkannya di tempat yang mulia sebagaimana kamu menjaga harta yang paling berharga. hiasilah dengan bermulanya bersangka baik dan berakhir dengan menjadi muslim yang berlapang dada.

ISI UTAMA

sebenarnya nak bercerita satu kisah. pengalaman di KL sentral. hati saya tersentuh. ketika saya berjalan2 dengan seorang teman, saya terpandang pada 2 tubuh. ketika kami melintas jalan saya asyik memerhatikannya. kemudian salah seorang daripadanya apabila tiba di seberang jalan, dia berlalu begitu sahaja. mereka yang saya maksudkan ialah seorang buta dan seorang warga afrika mungkin *yang kamu gelar mereka sebagai negro*. hatiya mulia. membantu orang buta itu melintas jalan. memegang lengannya penuh hemat. saya teruja siapakah gerangannya? tapi itulah manusia. berlumba-lumba mahu mengetahui siapkah yang menjadi hero itu. hatinya juga mulia. namun adakah hati kita semulia mereka untuk membantu orang yang memerlukan?

selalu kita dengar tentang perkara negatif tentang mereka yang berkulit gelap. kes itu kes ini. namun jangan terus pum pam kata dia jahat. asal jumpa sebangsa dia, terus chop dia jahat. tidak. mana-mana bangsa akan ada baik dan jahatnya. kalau tidak mengapa ALLAH cipta SYURGA dan NERAKA? kalau tiada jahat, orang yang baik tidak akan bermujahadah kepada lebih baik. kalau tiada neraka, tiadala orang yang akan berusaa untuk menghindarinya.

saya dan awak sama.
cuma yang berbeza iman kita.
siapa awak siapa saya tidak penting.
asalkan kita ini dipandang ALLAH.

saya nak jadi budak baik!!!

saya tinggalkan nota kaki ya di sini.
marilah bersama menjaga hati dengan mengamalkan 5 perkara :

1.membaca al-Quran dan menghayati maknanya
2.mendirikan solat malam(qiamullail)
3.berkumpul bersama-sama orang yang soleh
4.perbanyakkan berpuasa
5.perbanyakkan berzikir

2 comments:

C-kAy ElA said...

assalamualaikum syg ku alyaa..
time kasih bg tips spy hati kita always bersih..=)

Unknown said...

sama2. ini pun ada yang copy paste dari blog orang lain. cuma menyampaikan. dan sama2 kita amalkan.