Wednesday, January 19, 2011

konflik EGO

alhamdulillah.
sudah lama tidak menghupdate. setakat ni sudah 66 hari secara tidak sedar kami, kita dan awak sudah menghabiskan cuti. awak di sana tengah buat apa lah ye? sebelum examination bermula dulu pun ada planning nak buat apa cuti2 kali ini. ada planning menjadi. ada planning tertangguh. saya nak planning tertangguh itu berjalan.

planning menjadi :
1) bekerja (menjadi wanita korporat yang berjaya dan masih dalam proses ye*)
2) belajar memasak (walaupun bukan belajar resipi itu sendiri, at least saya pandai nak golekkan ayam guna sudip besi. saya belajar cara nak potong tomato dengan betul. saya belajar nak kupas kentang dengan efektif dan cepat. saya belajar juga tips2 memasak untuk orang lain. tapi potong sayur masih fail. potong ayam plus bersihkan ayam masih fail. *macam sampah jer saya cerita semua ini*)
saya cuma beritahu agar kamu semua di luar sana baik nisaak wa rijal, belajarlah memasak. senang hidup nnt. tambah ilmu.

*ALLAH kata, ALLAH akan tinggikan darjat orang yang mencari ilmu. ibarat jihad di jalan ALLAH*

JOM MEMASAK

sudah masuk bab memasak pula. *_*
jom kita bercerita sambil mengambil ibrah.

tang tung tang tung...terdengar bunyi godek2 sudip di dapur. alamak, dia tengah memasak ini. malas la pula aku nak ke dapur. paksakan diri juga. HIYAAK!! habis aku tendang semua setan2 yang mengelilingi aku.

"khadijah, buat apa tu?"
"hah, hana. tolong yang kupas kentang dan kopek ikan bilis"
"OKE!!!"
tik tok tik tok...
7 minit kemudian

"hana, baru dapat ini jeRRRRRRRRRRRRRRR!"
"lek la. baru nak belajau masak nih"
"hana, kena belajar kupas kopek dengan cepat. kang x pasal2 x sedap nnt. orang perempuan, time2 gini sudah pandai masak. lagi orang johor. kalau orang kata orang johor, kita mesti tahu memasak."

aku tertunduk diam. aku mengenangkan aku masih lampi dalam memasak. *ikut kamus hidup aku, lampi itu bermaksud, lambat pickup* x semena-mena air mata berjujuran keluar tapi invisible. menangis dalam hati jer.

PEH,,,sensitif la ko hana. dia baru jer kutuk ko sikit.
ko ingat aku ni sensitif sangat la. mana ada aku sensitif.
cerminlah diri ko tuh. ta na mengaku konon. hampeh la lu. cuba ko ingat balik. ko dah la malas tolong mak kat dapur. tambah2 bila mak tegur sikit ko lari masuk dalam bilik. tu namanya ego tinggi. ko paham tak?
err. betulke aku ni berkaki ego yang sangat tinggi tahap apa aku x tahu la en.

hana berperang dengan perasaannya. dia sekilas memandang khadijah. rasanya mahu sahaja dia tampar diri dia yang sungguh rendah berbanding dengan KD (khadijah).

KD, aku tahu kau memang sangat rajin. aku sungguh kagum dengan kau. bantulah aku KD. aku masih memerlukan sokongan kawan dalam mengkritik perangai aku ntah hape2 ni. selalu sahaja aku meminta pendapat kau.
"salah ke aku buat tadi?"
"betulkan aku"
"aku yang silap. apa patut aku buat selepas ini?"
"ajarkan aku"

SENIN bengi 2011
aku nak didik nafsu aku yang ego tinggi kepada tahap rendah.
aku cuba untuk menyayangi orang di sekeliling aku. hana, kau perlu ikhlas dalam setiap amal perbuatan kau. hana, KD sangat ikhlas dalam segala perbuatannya. tengoklah dirinya. dampingi dia. kau akan memahami dia. ye, benar. aku sungguh terkesan orang2 yang ikhlas di sekeliling aku. mereka sangat pemurah. pemurah dengan senyuman. pemurah dengan ilmu. pemurah dengan nasihat. pemurah dengan teguran. ya, pemurah dengan teguran. kadang2 aku sendiri menangis selepas ditegur kau yang aku sendiri anggap kau marah pada aku, padahal aku silap sebenarnya.

kalau kau nak tahu KD, aku sangat sayang ngan kau. saat kita mangan2, ngombe2 bersama, semua itu menjadi kenangan. setiap kali aku berjauhan dengan kau, aku rindu. kau ikhlas. kau kawan dengan semua orang. aku nak jadi kau. tapi aku tak mampu. kerana aku tahu, aku bukan kau. tapi aku cuba tiru gaya kau.

kau nak tahu, satu malam yang aku merajuk itu. aku tutup pintu bilik. aku biarkan kau seorang di luar bilik. aku menangis. aku sedih bila kau kata, "nasib baik aku bukan satu bilik dgn ko". hina ke aku kalau aku satu bilik dgn kau? aku pun fikir balik kata2 kau. lama aku fikir. berhari2 lamanya. akhirnya aku dapat satu solusi. solusi itu datangnya drp alQuran. ALLAH kata ALLAH mencipta pelbagai bangsa dan puak agar kau mengenali antara satu sama lain. sekarang baru aku faham, kenapa ALLAH cipta kau dan aku. ALLAH nak kita saling melengkapi. aku belajar hidup kau. kau belajar hidup aku. kita akan lebih mengenali mungkin dalam hati kau kau x berapa suka aku.

penat lah kalau fikir benda ni dalam2.
KAU dan AKU dalam cinta!
aku ingin cinta kau dengan cinta ukhuwah.
kau bimbing aku. aku bimbing kau.
kita sama2 membimbing.

________________________________________*****_______________________________________

"assalam..." hana mengetuk pintu rumah.
KD cepat2 menutup pintu buku diari hana.
"eyh,hana dah balik. penatnya dia"
"x delah. biasalah kita kan wanita bekerjaya."
"eyh diari bersepah pulak" selamba jer hana berbicara.
"err,hana, tadi terbaca"
"it's ok my dear. x kesah pun. x byk kisah peribadi dicoret."

hana berlalu masuk dalam bilik. dia menghempas badannya ke atas katil yang empuk. diarinya itu dipeluk erat. dia lega kerana luahan hati dia sudah dibaca oleh KD. dia tersenyum. kali ini dia mahu jadi orang yang pemurah. hana tersenyum gembira. kali ini dia mahu jadi orang yang senyum sentiasa.

KD, terduduk di atas sofa. dia berfikir lama. dia termenung. ah...aku adalah aku. kau adalah kau. KD senyum.

hah, best cerita di atas.
saya bukan apa. cuma cerita di atas banyak berlaku ketika diri ada konflik. biasalah, bila hormon nak kahwin meningkat, macam2 perangai nak diubah. lagi usia nak mencecah 20. ok,kawan2. hee. coretan hidup untuk menjadi pengajaran.

coretan akhir.
apa2 mintalah dari ALLAH. kerana DIA yang memegang hidup kita!

4 comments:

. said...

:)

masak ni kena minat... kalau minat semua benda jadi kan?
kena ikhlas jugak... bila ikhlas semua benda pon jadi kan?
jgn fikir yg "aku takder bakat masaklah"
tapi fikirlah, "aku minat nak masak sebab aku tahu Allah akan suka kalau aku memasak"

sebab memasak ni boleh ikat hati orang melalui cara menawan perutnya.

so... apa lagik!!!

Unknown said...

hahahahahahha...
baik,cik chef syaza.
saya kena rajin memask!

najiehah najwa said...

meh saya ajar awak masak...hhehh

Unknown said...

boleh aje. mekaseh wahai cik mawar puteh. amboi! suka jer dengar khaleed bercerita kenangan manis antara najihah ngan dye. huu8. bahagianya dia.