Tuesday, June 14, 2011

Diri Mewah

Jangan biasakan diri dengan kemewahan.

Itu antara pesanan umi saya kepada saya secara tidak langsung. Terima kasih umi...Umi banyak mengajar saya tentang kehidupan ini.

Kenapa ada pesanan sedemikian? Kalau diri dah biasa senang, bila susah merengek-rengek. Pernah jer satu waktu ketika itu, saya rasa keluarga sayalah yang paling susah kat dalam dunia ini (pemikiran budak-budak). Jam menunjukkan 3pm. Langsung tiada makanan untuk dimakan. Yang ada hanyalah nasi dan ikan bilis. Ikan bilis itupun saya goreng apa yang ada sahaja. Ketika makan itulah, saya terfikir bagaimana susahnya keluarga yang miskin dan hari-harinya berlaukkan ikan bilis.

Kalau kawan-kawan yang di luar sana, mesti ada yang lagi susah daripada saya. Maafkan saya. Semuanya datang daripada Allah dan hanya kepadaNYA kita kembali.

Benar, ada kalanya kita merasa kitalah paling senang dalam dunia. Makan hari-hari berlaukkan ayam. McD. Burger rm11. Pergh...KFC beringgit-ringgit walau dengan seketul ayam. Apa lagi erk? Pizza sekeping berbelas ringgit. Beg dompet berpuluh ringgit. iPad...segala benda kemewahan hari ini, tak terkira banyak yang sudah kita belanja. Banyaknya kita sudah belanja. apakah itu benar-benar keperluan atau kehendak semata-mata? (tanya diri kau balik,,,muhasabah88...)

Tetapi bila mengenangkan ada yang hanya berlaukkan ikan bilis setiap hari, selera memang sukar timbul. Saudaraku, timbalah ilmu Allah sebanyakNYA moga kau mendapat keuntungan akhirat. Pesan sahabat, kejarlah akhirat, dunia akan mengikutimu. JANGAN MALAS!!! JANGAN SOMBONG!!!

Kisah di negara Jepun," NEGARA kami tiada orang MISKIN!!!! orang MISKIN itu ORANG yang SOMBONG..."

Suramnya hati bila jauh dengan ALLAH. Bila harta benda sudah melekat di muka, di mana kita mahu meletakkan wajah kehambaan kita kelak.

Pesanan kakak, buatlah buku kewangan. Buat perkiraan. Bukan untuk sekarang, tetapi perkiraan ini penting juga pada masa depan. Apabila mengurus diri bila sudah bekerja dan mengurus keluarga bila berkeluarga. Belanja ikut kepentingan dan keperluan. Sabarlah wahai iman.

Allah, kau yang memegang hati ini.

No comments: