Friday, June 24, 2011

Menghargai Kehidupan

Saya melihat dia dari jauh. Saya melihat dia dari dekat. Saya tenung matanya. Saya berkawan dengan dia. Saya bersahabat dengan dia. Saya mengikat janji dengan dia. Mengikat janji bahawa inilah jalan dakwah yang kita akan tempuhi bersama. Saya hairan dengan dia. Dia itu pernah ada masalah atau tak? Kerana wajahnya sentiasa tenang. Tiada wajah berkerut apatah lagi wajah masam.

Sahabat ini pernah menyampaikan kepada saya bahawa jangan berfikir semua masalah itu masalah. Masalah itulah ujian daripada ALLAH yang mana menguji kita agar lebih kuat dan lebih bersabar. Ujian inilah yang dikatakan sebagai guru kehidupan. Di hujung jalan nanti menanti kematian. Itu kepastian. Sesuatu ketetapan yang tidak mampu diubah oleh manusia melainkan ALLAH.

Berbalik kepada persoalan ujian sebentar tadi. Ada yang hilang tempat pergantungan. Ada yang lapar. Ada yang kekurangan fizikal. Ada bercerai berai. Ada yang bergaduh. Ada yang keluarganya retak malah ada yang sudah berderai. Ada yang anak-anak yang nakal. Ada yang tekanan tempat belajar. Tekanan di tempat kerja. Pelbagai ragam musykilah tak tersenarai. Namun rempah ratus hidup itulah mengajar erti bersyukur dan bersabar. Bagaimana mungkin kita belajar syukur dan sabar tnapa melalui ujian-ujian sebegitu rupa.

Anggapan saya salah sama sekali kepada seorang sahabat saya yang lain. Sikapnya biasa-biasa sahaja. Namun bacaan alQuran subhanallah begitu indah...Hati saya rendahkan. Mendengar sayup-sayup dari kamarnya. :)) benarlah kata pepatah don't judge its book by its cover.

Ali : Weyh, kau pergi mana?
Azzam : Aku nak keluar.
Ali : Aku tanya kau mahu pergi mana bha?
Azzam : Aku ada meeting dengan geng aku.

Sedang berkemas, menhayun beg ke dadanya. Azzam melangkah ke depan pintu sambil menagmbil sepasang snicker berwarna coklat gelap.

Ali : Confirm ke jadi?
Azzam : Tentulah sudah confirm. Baru jap tadi kawan aku call.
Ali : Mana tahu tak jadi...

Ali menyambung telahan Subjek Mikrobiologinya yang terhenti beberapa minit yang lalu.

Azzam : Ye ke? Aku pergi dululah....Assalamualaikum.

10 minit berlalu...Seringan phone Ali berbunyi.

Azzam : Salam. Kau kata tadi nak pergi makan kan. Jom.
Ali: Aik??? (gelak..!)
Azzam : (malu88...!) Err, jomlah turun.

Pesan untuk Ali, bersabarlah dengan budak ini. Qadha' Qadar Allah itu ada di tangannya. Jangan sekali-kali kata CONFIRM kerana kita tidak tahu masa depan bakal berlaku.

MAKANYA, kita hendaklah berkatalah insyALLAH. Bersyukur ada kawan macam Ali. Baru sedar Azzam, manusia ini kadang-kadang perlu diingatkan. YA, kita manusia biasa. Seringkali terlupa dan perlu mengingatkan...Kita ini saling membutuhkan!!!

*Apa yang kau tahu tentang kehidupan ini?



No comments: