Wednesday, January 02, 2013

Bonggol jalan di tengah jalan

Sesekali aku melihat telefon bimbit. Suda agak jauh ke tengah malam. Aku masih membuta menyiapkan slides presentation. Ah, aku kena berusaha!

Ligat aku berfikir. Kakak sudah sampai rumah ke? Risau.

Salam kak! Harap dah sampai sana. Barakallahufik!!!

Kring..kring... Aik kakak telefon? Nak ucap selamat malam kot. Hue hue. Hati berbunga riang ;)

Assalamualaikum. Husna! Akak belum sampai rumah lagi ni. Ada kat R&R lagi...

Aik, sudah 2 jam berlalu kat tempat sama?

Kereta akak rosak...
Sedihnya dengar suara kakak. Kakak bersabarlah atas dugaan ini. Aku gelabah semacam dah. Kalau aku dah ada lesen dan ada kereta, SEKARANG juga aku pecut ke sana!


Syukur manusia perlu kita tahu bukan dengan perkataan, "Kalaulah...Kalaulah...". No! Pedulikan apa orang lain kata dan jadilah diri sendiri. Tetapi ini bukan bermaksud kita terus buat bodoh (baca: tak tahu) dengan kata orang. Kita perbaiki kalau perkara iu benar-benar kesilapan kita.

Tapi nak mengumpat belakang memanglah I tak peduli you know! Serik telinga dengar, kebas hati la nampaknya..

Tetapi sayangnya masyarakat Malaysia hanya mampu mengumpat dan terus mengumpat. Tiada kepedulian sayang dan kasih kepada sesama makhluk. Kita sama di sisi Tuhan. Yang membezakan kita  kepedulian kita terhadap iman dan taqwa kita ;)

Kalau kita teruskan hidup seperti biasa-biasa sahaja, apa yang kita belajar tentang Islam?

Teringat satu kata-kata yang cukup buat seorang pelajar tingkatan empat ketika itu gumam,
"Aku tak sukalah extreme extreme ni. Nanti ada orang kata aku sesat. Tak nak aku. Baik aku hidup biasa-biasa sahaja."

Menjeling-jeling dia kepada orang-orang yang tudung labuh. Bagi dia tutup rambut pun dah tutup aurat. Kesiannya dia. Dia belum tahu sepenuhnya tentang syariat aurat.

Terkadang hidup ini ada bonggolnya. Adakala perlu perlahan adakala perlu speed atas jalan. Tetapi sejauh mana kita sebagai pemandu kereta ini perlu tahu destinasi kita seterusnya. Kemahiran pemanduan yang cekap dan sungguh bergaya seperti super saiya sungguh membantu mempercepat perjalanan kita. Kalau kita tiada ilmu tentang memandu, mana mungkin kita akan tahu guna kereta dan tiba di destinasi walaupun ada alternatif lain.

Seperti hidup. Kita ada alQuran. Kalau kita tidak mengaji (baca: mangkaji dan belajar) alQuran, mana mungkin kita tahu kita ini adalah hamba Allah dan kita ada tanggungjawab sebagai khalifah bumi. Hidup kita adalah jalan. Kereta kita alQuran dan Sunnah. Destinasi kita adalah Allah! Mana mungkin kita nak cepat sampai kepada Allahdan dapat Syurga yang osem kalau kita hanya melalui kehidupan yang biasa-biasa sahaja. Allahu...

Kadang-kadang terlupa. Kita ini adalah daie (pendakwah) dan muslim! Bukan saya seorang. Tapi awak yang membaca ini juga ada tanggungjawab yang sama seperti saya.

Hamba Allah.

Khalifah bumi.

Kita bukan biasa-biasa untuk masuk syurga yang luar biasa.

Menangis di tepi tiang gol.


















No comments: