Wednesday, January 30, 2013

Optimis dalam keadaan apa pun!

Kita seharusnya sentiasa merenung ungkapan Rasulullah saw ketika dilempari batu oleh penduduk Thaif sehingga kedua tumit baginda berdarah. Baginda Terus tetap tabah lalu berdo'a.

Datanglah Jibrail kepada Nabi Muhammad saw, seraya mengucap salam dan berkata,

"Wahai Muhammad, Allah mengucap salam dan pesan untukmu. Seandainya engkau mahu, aku akan timpakan dua gunung di Mekah ini kepada mereka!"

Rasulullah saw lantas menyahut,

"Tidak! semoga Allah mengeluarkan dari keturunan mereka orang-orang yang menyembah Allah!"

Allah akbar! Hadis ini mengandungi pengertian yang sangat mendalam dan kita lihat ini adalah contoh yang perlu kita belajar dan faham. 


Tentang optimis.

"Semoga Allah akan mengadakan perasaan kasih sayang antara kamu dengan orang-orang yang kamu musuhi dari kerabat kamu itu (dengan jalan menjadikan mereka insaf dan memeluk Islam). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa (atas tiap-tiap sesuatu), dan Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." 
(alMumtahanah 60: 7) (Tafsiran arRahman bahasa Melayu)

(Rujukan Bagaimana Menyentuh Hati karya Abbas As-Siisiy)

Optimis baginda sungguh luar biasa. Doa baginda itu penuh mengalirnya kasih sayang. Bersangka baik dan berlapang dada. Bila disakiti, malah didoakan lagi.

Kita ummat baginda, cuba contohi. Kalau kita dimarah ibu atau adik atau kakak atau abang atau sahabat sekalipun, berdoalah. Doalah agar hati kita tenang dan diberi petunjuk oleh Allah. Doalah agar hati mereka di sekeliling kita lembut dan dekat dengan Allah.



Optimis juga sunnah Rasulullah saw!

Sollu 'ala nabiy! 

Pesan ILHAM, ingatkan daku tentang optimisnya Rasulullah saw seandainya daku lupa! 

No comments: