Wednesday, April 24, 2013

"Dahlah..." Hooda menghempas bukunya ke katil. Layyin memandang wajahnya.

"Kau kenapa?"

"Aku kecewa. Aku tak fahamlah..."

"Dah kau ni tak faham apa?"

"Kau ni..." Gelak-gelak kambing dia.

Demi meneruskan tekak yang sudah tersekat ini, dia memulakan bicara dengan tenang. Muka masamnya terus hanyut pabila terukir senyuman di bibir mungilnya.

"Kau pergi program hujung minggu hadapan? Ini sungguh serius. Aku nak pergi sangat. Menarik kowwwwtt.."

"Dah tu pergi je la..." Muka malas nak layan. Novel yang ditatap Layyin bersabung halilintar lajunya. Orang kuat novel. Biasalah tuuuhh! Mana-mana ada novel di tangan.

"Eh, tapi apa tujuan dan objektif kalau kita pergi?"

"Apa lagi mengurat la. Tu ramai ikhwah. Hensem dan bergaya kowttt." Huruf 'ta' saja dimakhrajkan. Lidah benar-benar di bawah barisan gigi bahagian atas. Antara dua ketapan gigi.

"K, fine. Bolehlah juga. Weyh, dah tu bakpenyer borang tuuuttt tuh. Kau nieyhhhh..." Hooda memukul lengan Layyin. Gelak kambing sekali lagi.

"Hah, cer citer, ape citer yang kau tak faham tadi?"

"Begini, aku kenal sangat sepupu aku. Aku tahu kau pun kenal dia. Baru sekarang aku faham kenapa yang ramai sangat concern dengan akhawat... Ukht Ibah, Ukht Imah, Ukht Zira concern kot dengan kita semua."

"Saspen giler. Malas layan sikitlah. Malas juga nak amek port siapa gerangannya." Hooda menanti dengan penuh debaran. Fikirannya mencari-cari, kisah apakah kali ini? Konflik gerabak dakwah ke? Konflik BM ke? Ehem, Hooda. Kau kenapa fikir BM ni? Hmmm, masalah PRU13 ke? Kot la ada kaitan... Hooda ketawa kecil.

"Aku tak habis cerita lagi... Kemungkinan besar kita kehilangan aset berharga. Aku dah lama tak nampak dia datang program. Apatah lagi contact untuk saling meluahkan rasa cinta. Aku rasa kecewa. Kecewa sangat. Kenapa dia begitu? Sebab aku sudah dapat agak dah. Dia sangat rapat dengan Ayin. Aku dapat daripada sumber sohih."

"Kau ni cuba susun sikit ayat..."

"Ok. Pokok pangkalnya, dia tidak lagi bersama kita."

Air mata Hooda sudah bergenang. Lama dia termenung. Jauh dilontarkan ke luar tingkap. Apa silap kami? Apa silap murobbi dia yang dahulu? Apa salah orang yang ada di dalam itu. Sukar dilupakan saat program bersama. Dialah yang menceriakan keadaan. Petah. Semangat dia sungguh luar biasa. Mampu memberi kebaikan yang cukup mulia.

"Hooda, percayalah. Aku yakin dia buat begitu ada sebabnya. Dia orang sangat rasional. Dia tidak akan membuat keputusan sesuka hati."

"Ah, aku peduli apa. Apa pun kecewa aku ini, ramai lagi yang boleh menggantikan tempatnya. Ramai lagi yang masih belum kita kejari. Masih ramai lagi kita belum memberi." Layyin memegang bahu Hooda.

Sambung Layyin. "Mana-mana pun ada tarbiyah juga. Cuma aku concern dengan tsiqah dia terhadap kita. Puncanya apa?"

"Kau tanya aku? Lagilah aku tak tahu. Aku harap puncanya itu tidak terjadi kepada a'dho yang lain."

"Hooda, di atas lautan itu ada banyak gerabak kapal kontena untuk perdagangan. Bukan satu dua. Tapi banyak. Namun tujuan setiap satu itu lain. Objektifnya lain-lain. Yang pasti mereka akan menuju satu destinasi. Namun, ingatlah pemilik kepada kapal dan manusia di dalamnya itu ialah Allah. Jangan lupa itu. Barangkali, kita lupa, kita semua bertujuan mencari redha Allah. Tapi caranya lain-lain. Kenapa perlu kecewa? Walau kita hilang seorang, Allah akan datangkan 10 orang yang lebih baik daripada dia. Percayalah. Kita lihat satu hari nanti." Panjang Layyin mencari rasional. Mungkin untuk melegakan hati yang kecewa.

Tapi kecewa ini janganlah terlalu panjang. Biarlah Allah yang memberi keputusan. Terkadang kita lupa, pemilik hati semua manusia ialah Allah. Minta saja pada Allah. Kukuhkan hubungan dengan Allah. Bila masalah ni timbul, semua cerita nak timbul. Nak selidik satu persatu apa puncanya. Tapi, bila pening-pening fikir, bekerja teruslah. Bekerja terus dengan Allah. Allah akan membantu hambaNYA yang sedih.

La tahzan my ukhti...


No comments: