Wednesday, February 08, 2012

Cinta itu tidak buta.

Cinta itu fitrah.

Agak terkesan camping (baca: Kem Kepimpinan Pelajar Islam Sunway University) kali ini. Satu demi satu Allah tunjukkan kebenaran. Walaupun tidak banyak, tetapi aku redha. Kena sentiasa muhasabah dan kuatkan diri dalam menghadapi dunia yang penuh dengan fitnah ini. Bila bercakap tentang dunia penuh fitnah ini, banyak lelaki yang nak jadi friend saya di fb (baca: facebook). Dalam seminggu itu pasti ada satu. (Bajet glemer le tuh... dush) Bukan nak cakap pasal glemer. Kadang-kadang saya berfikir panjang. Boleh ke saya handle (baca: handle hati) kalau saya approve mereka-mereka? Walhal, sebelum ni banyak dah saya delete. Walaupun ada yang saya sendiri add mereka, kemudian saya delete. Ada je yang mempertikai, why are you delete me? Sorry to say that i'm not strong. Full stop.

Banyak nasihat yang tertembak di hati ini. Iman. Takwa. Jauhi fitnah. Jaga kesucian cinta. Hungry for Islam (lolz..)

Adakala terlupa bahawa saya berada di sana untuk apa. Ada juga kene tembak dengan beberapa orang. Dia cakap tuh, dia cakap nih, saya rasa macam dia marah kat saya seorang. (Time postmortem fasilitator. Kem Kepimpinan Pelajar Islam Sunway University) Pastu saya menangis. Padahal dia tembak kat semua orang dan secara umum. Okeh. Terima kasih juga kepada mereka-mereka yang berani menegur saya. (Siap la kalau jumpa korang.. <-- gurau ^^)

Berbalik kepada cinta itu fitrah. It's normal to fall in love. But you have to know the barrier between girl and boy. Walaupun pada permulaan kita tidak faham cinta itu boleh menjadi fitnah (huru-hara), kita akan dapat hint sedikit demi sedikit daripada ALLAH. Berkenaan dengan hati, berkenaan dengan study, berkenaan dengan family, mungkin akan menimbulkan fitnah kalau kita tidak menjaga hati kita dengan iman. malah kita sendiri meletakkan hati kita pada dunia. (Astagfirullah..) Suka dan cinta itu berbeza. Suka itu tidak bermakna kamu cinta. Suka itu tidak memerlukan tanggungjawab. Namun, cinta itu membutuhkan pengorbanan. Memerlukan tanggungjawab. Jadi, saya mahukan cinta itu suci. Maka saya mahu jaga cinta itu daripada awal. Semua ini untuk barakah kehidupan selepas nikah. Tolong nasihatkan saya. Tolong nasihatkan saya. Tolong nasihatkan saya.

Kita akan jadi mayat

Paling terkesan sekali slot ini. Sumpah saya istighfar sangta panjang ketika demo memandikan mayat dan mengkafankan mayat. Saya kelu. Saya bayangkan saya berada di situ. Sumpah, saya belum cukup dengan bekalan saya. Saya belum bersedia. Ketika nazak, ya Allah, sakitnya. Apakah yang bakal aku bawa nanti untuk menghadapMu? Apakah aku ini golongan kananMU? Minda saya zas zus zas zus memikirkan hal kematian.



aku masih belum layak untukmu, wahai soleh.
aku masih merangkak-rangkak dalam dunia tarbiyyah.
apakah kamu akan menungguku?
aku juga resah saban hari.
namun apakah barangkali resah aku itu sia-sia?
iya kan, sia-sia
jadi aku harus aku yakin, Allah akan jagamu untukku.

No comments: