Sunday, May 19, 2013

Lelaki Kitab

Aku sedang meneliti laporan praktikal di makmal semalam. Di hadapanku sebuah kotak hitam setia memancar cahaya untuk manusia berkelana dunia maya.

Sisi kiri aku ada sekumpulan anak muda. Panjang celotehannya tentang tugasan esei. Sesekali berubah tajuk tentang makanan dan majlis hiburan di halaman universiti akan datang.

Lentok suara. Ya, aku sudah kenalpasti. Indonesia.

Bergurau senda. Malah rapat sekali.

Datang seorang cewek manis Muslimah.

"Buat apa kalian? 'Assignment'?"

Bang! Buku itu di atas meja komputer. Ehem.

"Iya, aku masih menyempetkan buat 'assignment' no lorh."

"Masih ribut lagi? Gue ini sudah hantar kali. Kok masih di sini, chuy?" Satu tamparan di bahagian bahu pemuda itu.

"Aduh. Sabarla, Erlina. Gue lagi fokus ni. Emangnya lu udah makan?" Berpaling menghadap wanita itu.

"Belum. Ni, kenapa tidak makan lagi? Toh kan, gara-gara 'assignment', ga makan kali." Tamparan kedua ke bahu pemuda itu lagi.

Seorang pemuda datang lagi.

"Kenapa semua ngumpul di sini? Bikin idenya ya?" (baca: ide= idea)

"Emangnya gue ga boleh ngumpul di sini? Enak aja lo ya." Tamparan bertubi-tubi. Sengih puas.

"Gue ga cakap papa. Lo yang lebih. Sakit dong.." Diusap bahagian sakit itu. Muka bersahaja.

"Rasain.."

"Erlina, ga manis toh." Sengih tawa diiring.

"Gue emang ga pantes manis ni. Emang gue ga cocok dengan lembut. Ehh, enak ja ya lo ni.."

"Emang ga manis kalau cewek nampar-nampar cowok. Ga manis. Kalau cewek toh, jauh sedikit dari cowok bareng kita ini kan, chuy?" Tanya dia pada pemuda seorang lagi.

"Dengar sini ya, Erlina. Dalam Kitab juga ada menyatakan, kita ini berbeda. Ada sebab Tuhan ciptakan kita berbeda. Bukan sebarangan sentuh."

"Iya. Gue ga papa. Cuma canda doang~ Gue tahu tu, chuy. Lorh mahu dengar aku ceramah? Mahu lorh?" Suaranya sedikit perlahan. Tenang barangkali.


..........
Aku mengerling sekali kepada mereka. Harmoni yang diciptakan Allah.

Pelbagai manusia. Pelbagai prinsip. Pelbagai bangsa. Untuk apa?

Untuk saling mengenal. Untuk saling mengambil ibroh. Selamanya.

Manusia itu harmoni pada bahasa dan kata. Kitab Tuhan. Bila 2 perkataan itu disebut pemuda itu, tahulah aku dia seorang Kristian.

Dia faham.

Fahaman kita?

Terjemahkah melalui perbuatan kita? Terjemahkan melalui setiap kata terucap? Pemuda itu mengajar aku dakwah fardhiyyah. Pemuda itu mengajar aku, harmoni.

Harmoni dalam beragama.

Jadi, kita ada persaingan. Mereka ada projek 'Quotes for Today'. Wow, kita mahu berdiam sahaja? Mahu berdiam atau bangkit bersaing membuat kebaikan :) ?

O My God, Allah!

Kalau masih kata, 'Aku tak layak.'

Pilihlah diri untuk melayakkan.

Ciri-ciri murobbi itu bukan terletak pada seorang yang sumpah sopan, yang sumpah manis, yang sumpah senyum sepanjang masa, yang sumpah sentiasa pakai tudung labuh di mana-mana, yang sumpah cakap ana, enti, ana, enti berbakul-bakul dan tidak pula ada pada yang sentiasa tunduk sampai langgar tiang.

Ciri-ciri murobbi yang Allah pilih itu terletak pada keikhlasan hati dan kemahuan yang kuat.

Awak, murobbi itu sumpah cool giler~
Bukan satu ciri yang ada dalam pakej lengkap yang bergumpal-gumpal saya cakap kat atas tuh.

Warna warni tarbiyah itukan sebab adanya warna warni karakter a'dho nya.

Tarbiyah tak bersri tanpa warna yang menyerikan. Warna warni awak jugalah yang akan menyerikan dakwah dan tarbiyah Allah ini.

Kadang aku merenung jua kembali, dakwah dan tarbiyah ini bukan milik manusia, tapi milik Allah.

Maka, jangan sampai satu hari setelah sekian bertahun dalam tarbiyah, tiada langsung inisiatif untuk menjadi murobbi.

Maka nantikan saat itu nanti, kau merasa futur yang amat. Kau merasa bosan yang teramat. Kau merasa kosong yang teramat. Kau merasa keseorangan. Kau merasa tiada siapa bantu. Kau mula menyalahkan sahabatmu. Kau akan mengatakan tarbiyah ini tak mampu memberikan kesan apa-apa pada diri. Akhirnya kau menyalahkan tarbiyah.

Jangan sampai kau menyerah, sahabat!

Jangan sampai kau menyerah pada hawa nafsu!

Sedangkan kau tidak mencuba memilih diri sendiri untuk keluar dari nikmat 'comfort zone'.

Kau tidak akan merasa cinta bila kau tidak tinggalkan jejak untuk pengorbanan. Manakan datang rasa cinta tanpa pengorbanan.

p/s catatan kobaran seorang pemudi yang mahu kental bukan cengeng sepanjang masa. catatan kisah benar yang diolah. Nama dan setiap butir dialog adalah olahan. Tetapi maksud yang ingin disampaikan sama.

No comments: