Thursday, July 18, 2013

"Bro, apa hal?"

Dia.

Sekejap keluar. Sekejap masuk. Sekejap duduk. Sekejap berlari.

Aku.

Pening. Bunyi bising pintu. Sekejap dibuka. Sekejap ditutup.

"Bro, apa hal?"

"Bro kemendanya. Aku gegel okeh." Kami ketawa.

Memandang matanya. Letih.

"Lega rasanya."

"Lega?"

"Buang air tadi. Sakit perut yang amat. Macam nak beranak pun ada."

"Alhamdulillah." Senyum.

"Alhamdulillah. Lega hilang semua sakit perut bagai."

"Ye la, bro! Macam nak buang karat jahiliyah. Kan ada slogan, 'babai jahiliyah'. Perit hati kita menanggung kesakitan jahiliyah tu. Tsk..tsk... "

Senyap.

"Tapi lepas kita kene berus dawai dalam usrah, pergi konferens akhawat ikhwah dan kene plak dengan yang ikhlas kerana Allah, aku rasa aku tak patut hidup kat dunia kalau aku terus maksiat kepada Allah.

Allah tak redha.

Aku terkesan bila kakak besar ada berpesan. Sesungguhnya Allah amat mencintai mereka yang sering bertaubat dan mereka yang membersihkan diri."

"Legalah orang yang sudah bebas dari jahiliyah."

"Owh, aku masih belum lega lagi. Sekarang juga aku pergi solat!"

Bangun dari bangku besi dengan jayanya. Jam 1.50pm.


Tadi aku pergi solat Zuhur, tak nak ikut plak. Hipokrit!!!!!

No comments: