Friday, July 19, 2013

Hipokrit

Hipokrit.

Satu perkataan yang boleh membawa kepada dua jalan. Jalan taqwa atau fasiq.

"Weh, apa yang kau faham tentang hipokrit?"

"Hipokrit itu hipokrit la. Berpura-pura."

"Negatif ke positif?"

"Kalau kau sebut je perkataan 'H.I.P.O.K.R.I.T.' kau rasa negatif ke positif?"

"Entah.  Kau rasa?" Mengangkat bahu.

"Aku tanya kau."

"Eh. Sekarang ni siapa yang tanya siapa?" Sengih kambing tak mandi sebulan.

"Ok la. Bagi aku, negatif. Ye lah. Berpura-pura menjadi watak orang lain. Kalau kau sebenarnya tak pakai tudung, tiba-tiba kat sekolah kau pakai tudung. Hipokrit la tuh."

"Hello, excuse me. Something wrong with the sentence. Hmm."

"Let me speak!"

"No. Jangan ulangi sejarah itu yang ada dalam youtube tu ye!" Haha. Kami gelak. "Entah la. Bila aku fikir hipokrit ada dua sisi. Satu negatif dan satu lagi positif. Hipokrit membuat kebaikan dan taat perintah Allah, tak salah kan? Kan?"

Senyap.

"Aku tanya kau ni."

"Aku berfikir ni hoi. Hipokrit membuat kebaikan? Maksud kau?"

"Kalau aku ni seseorang yang tak pakai tudung kat luar rumah macam kau cakap tadi, tak salah kalau aku pakai tudung di sekolah. Walaupun aku rasa itu hipokrit dengan memakai tudung di sekolah, tapi lama-lama akan menjadi kebiasaan pakai tudung di luar sekolah juga. Ya, lama-lama akan rasa kekok kalau tak bertudung."

"Bukan rasa kekok, cik adik. Tapi Allah dah campakkan sifat malu dalam diri kau. Kau rasa diri beriman tak sekarang?" 

Err.

"Maksud aku, kau dah rasa kekok nak buat dosa ni. Allah sayang kat kau. Bila Allah campakkan rasa malu dalam hati, Allah nak kau merasakan Allah sayang kat kau. Allah tak nak kau buat dosa free sepanjang hari. Allah nak kita ni bersihkan diri daripada dosa. Allah beri kita syurga. Kita nak apa lagi, kan?"

"Betul la kata kau."

"Tapi kau lagi betul. Allah mengilhamkan kau dengan pemikiran super saiya tahap gaban!"

"Tadi berfikir juga. Kalau kita nak berhijrah, memang kita kene hipokrit dulu. Lama-lama akan jadi kebiasaan. Macam kau ada cakap tadi, 'kalau kau sebenarnya tak pakai tudung, tiba-tiba kat sekolah kau pakai tudung', salah statement tu. Sebenarnya memang fitrah Allah nak kita tutup aurat dan pakai tudung, Tiba-tiba kita buka tudung. Itu yang dinamakan hipokrit. 

Hipokrit kepada Allah."

Ah, sentap ayat tuh.


No comments: