Friday, October 11, 2013

Tergempar: Perubahan yang Menyakitkan?

At the moment, saya renung diri saya. Makan dalam bila Dr. Fadila Grine menasihati malah bersungguh-sungguh mahu saya faham. Bukan saya seorang, but all the audience last night during the talk.

Dan saya nak anda semua tahu,

'The history Muslim women is beginning when Islam came'!

Dari kisah kesihatan diri hinggalah ke jabatan politik. Semuanya tertulis di dalam alKitab alQuran dan alHadis Rasulullah saw.

Many Muslim women did'nt understand the question,

Kenapa aku dilahirkan di dunia dan kenapa berhijab?

Rata-rata akan menjawab, " Sebab budaya.", "Mungkin sebab keluarga saya pakai. Jadi, saya pun pakai.", "Jujurnya, saya pakai sebab suami saya suruh pakai.", atau "Nanti mak saya marah."

Susah sangat kita nak jumpa jawapan, " Saya berhijab kerana saya menyerahkan diri dan jiwa saya kerana Allah. Saya berhijab kerana saya amat mencintai Allah. Jadi, saya dengan rela hati mengikuti dan taat akan perintahNYA"

MasyaAllah.

Semuanya antara saya dan Engkau ya Allah. Antara anda dan Tuhan kita, Allah.

I cannot know Allah, if I don't know who I am.

Kenali diri sendiri secara mendalam, and subhanllah you will know deeply who is Allah to you! How to know myself? 

Listen to yourself first! Take your time. Have a seat calmly. Know your potential. LIst your potential and salurkan potensi anda ke tenpat yang betul seperti menggabungkan diri dalam sesebuah organisasi atau menjadi sukarelawan dalam sesebuah event.

Changes become from a will.
-Dr. Fadila Grine-

*Minta maaf sangat tercampur bahasa Inggeris dan bahasa Melayu. Sebab ceramah atau perkongsian ini dalam bahasa Inggeris. Semoga dipermudah kefahaman anda :)

No comments: