Monday, October 14, 2013

Mak Naik Haji dan Hasrat Saya

Bila bertalbiah.

Labbaik Allahumma Labbaik:
Kami memenuhi dan akan melaksanakan perintah-Mu ya Allah.

Labbaika la syarika laka labbaik:
Tiada sekutu bagi-Mu dan kami insyaAllah memenuhi panggilan-Mu.
Inna al hamda wa an ni’mata laka wa al mulka la syarika laka:
Sesungguhnya segala pujian, nikmat dan begitu juga kerajaan adalah milik-Mu dan tidak ada sekutu bagi-Mu.


Diulang kembali. Diulang-ulang hingga sebak.

Saya ingat kali pertama saya betul-betul tak keruan dan sangat jeles semua orang yang mejadi tetamu Allah di musim haji ketika saya Tingkatan 4.

Sangat jeles. 

Cuma berharap dan berdoa agar dapat jemputannya ke sana sebelum umur 30 tahun. Ameen. Ya Allah tentu indah di sana kan. Tentu sangat mulia yang dapat dijemput ke sana. MenemuiMU. Berziarah ke makam nabi. Tentu rindu itu terlepas dengan linangan air mata tiada henti. Esakan kedengaran. Lama berteleku. Setia berdoa.

Kerana yakin Engkau pasti mendengar. 

_____
_____

Hari ini saya sungguh gembira dan sebak. Saya teringat kat mak saya. Mak saya sekarang pergi haji. Menjadi tetamu Allah.

Mak, doakan Liya. Jangan lupa.


Mak ialah mak angkat saya. Sejak saya umur 40 hari lagi. Mak jaga kami semua adik beradik sejak kami buka mata kenal dunia. Berkat dan rezeki mak tahun ini dapat pergi haji.

Alhamdulillah. 

Mak, Liya doakan mak selamat dan dapat haji mabrur ye. Dah lama mak ternanti tawaran surat tuh daripada Tabung Haji. 4 tahun mak tunggu. Mak, Allah kata, Allah bersama orang-orang yang sabar. Mak, rezeki mak tahun ni. Alhamdulillah.

___

Kemudian, sejak sebelum cuti aritu saya teringin nak makan ayam segar. Bukan ayam goreng instant. Jadi, Allah lorongkan hati umi abah untuk beli ayam itu walaupun saya tak sebut. Allah yang izinkan. Terima kasih ya Allah!!

Tapi kenapa? Saya teringin nak potong sendiri belahan ayam itu. Rasa macam gagah pula dapat potong ayam itu semalam. Walau seekor. Tahniah! Puji diri sendiri ke beri semangat nak buat lagi ni...? Dua-dua pun boleh. ^,^

Sekali lagi saya ngidam. Saya ngidam dalam hati. Tapi Allah Maha Dengar. Ini sungguh serius dan sumpah KOOL. Saya ngidam nak masak tomyam je. Hari ini umi beli 2 paket Tom Yam Kung Adabi. Wahai Allah, sungguh beruntungnya hambaMU ini ya Allah. Allah makbulkan hasrat saya dalam diam.

Dah 2 kali saya perasan sebegini.

Allah, baiknya Allah terhadap saya.

Saya tak boleh futur. Sebab saya ada Allah. 

Cuba anda lihat sekeliling anda. Hisablah nikmat yang Allah berikan. Tentu anda potong bawang laju-laju sampai satu besen penuhnya. 

No comments: