Saturday, October 19, 2013

Kenalah berkorban kalau nak dapatkan sesuatu...!

Jauh perjalanan ditempuh. Takdelah jauh sangat.

Tiba-tiba berdentum-dentam guruh dan kilat juga sambar-menyambar. Tanda mulai mahu hujan. Aku mula menapaki keluar dari kawasan pangsapuri lama itu. Aku bertawakal. Aku berharap tiada apa-apa penangguhan pertemuan itu atau apa-apa.

"Kalau mengizinkan kita bertemu, kita pasti bertemu."

Aku mula melangkah laju. Agar nanti tiada apa-apa yang mengubah hatiku untuk berpatah kembali. Sejak tadi aku memegang erat telefon bimbit. Kalau-kalau ada diskusi tentang pertemuan yang bakal diadakan kurang daripada sejam ini.

Aku menjeling-jeling paparan skrin. Langkah makin laju. Berharap pada Tuhan agar bas tidak bermasalah untuk sampai ke tujuan.

Aku makin gelisah. Baru 20 minit berjalan. Hati aku mula berkata-kata. Ahhh! Aku menekan taipan mesej.

"Assalamualaikum. Kak, nampaknya cuaca kurang mengizinkan. Kami sudah dalam perjalanan untuk menunggu bas yang akan terus ke tujuan. Pendapat akak bagaimana?"

Siap boleh minta pendapat lagi. Haha. Aku gelak sendiri. Tapi kata-kata seorang murobbi itu selalu menenangkan.

"Wsalam. Takpe. Antum datang dahulu ke tempat itu. Kalau cuaca tak reda lagi, nanti kita buat di kawasan tertutup."

Aku harap pertemuan kerana rindu itu indah. Di sisi tasik bakal dipertemukan. Di sisi udara yang segar. Di sisi angin padang yang meluas.

Hujan mulai merintik. Bakal lebat tak lama lagi.

Aku mulai membuka payung. Payung biru. Melindungi aku dari kehujanan. Tapi diri sendiri berkoban kebasahan. Aku sayang payung biru.

"Salam. Hangpa kat mana?"

"Wslaam. Kami isi minyak sat motor. Tunggu kat bus stop."

Hujan melebat. Lebat. Basah kasut kain kapas ini. Kesejukan air mulai menaik ke stokin kaki. Tidak mengapa. Inika pengorbanan. Kita berkorban sebentar sahaja. Lepas tu, kasut ni kering mesti ok punya. Bercakap pada diri yang hampir merungut dan mengeluarkan ayat kebudakan.

Kami bertiga menadah hujan. Menunggu bas tak kunjung tiba. Tak lama pun. Sekejap sahaja. Tapi menunggu itu kan penyiksaan. Benarlah. Menunggu walau sekejap terasa lama. Mungkin sebab tak berzikir. Haha. Gelak kat diri. Tahu tapi tak buat.

Bas!!!

Menjerit separuh hati.

Kami mencicit lari mengejar bas. Alhamdulillah. Allah permudahkan urusan kami dengan adanya bas. Cuba kalau tak da bas, memang tak pi lah pertemuan rindu itu. 

"Allah nak uji takat mana keinginan kita untuk hadir pertemuan rindu itu. Allah uji sikit sahaja. Hujan."

Kami sampai di tujuan. Tepian tasik. Dan yang paling penting sekali, TAK HUJAN!!!!!

Alhamdulillah. Allah berhentikan hujan sebab Allah sayang kat kita semua. Kita nak bertemu kerana Allah. Allah permudahkan. Allah uji dengan hujan. Allah nak tengok kuat mana keyakinan kita pada Allah. Uji sikit sebab nak dapat banyak.

Love with my lovessssss!


"Dan Allah nak ajar hangpa semua erti pengorbanan. Berokorban sesuatu untuk mengejar sesuatu"

...... 

Lots of <3 p="">

No comments: