Wednesday, July 11, 2012

Never Quit



Saya tertarik dengan kata-kata ini. There's no other reason to live. Kalau betul-betul kita letak Allah di hati kita, kita takkan kecewa apa yang Allah campakkan kepada kita. Benar, benar, benar sakinah! Don't quit before you give an effort on it. Kadang kita selalu kecewa dengan sikap sahabat kita. Selalu merungut. Selalu mengeluh. Selalu berharap begitu dan begini. Selalu berharap dia sentiasa bercakap dengan kita. Selalu ambil berat pasal kita. Tapi semua perkara itu reflect kepada diri sendiri sebenarnya. Aku sebenarnya kurang mengambil berat tentang mereka. Macam manalah aku harap orang nak baik dengan aku kalau aku tak baik ngan mereka-mereka semua itu. Rasanya previous ayat macam tak kene jer. Apa dia ye??? Anda perasan?

Mengharap kebaikan dibalas dengan kebaikan. Oho, itu tidak ikhlas namanya. Ye, saya akui saya ada sisi-sisi yang kurang dalam bersahabat. Selalu mengharap kebaikan manusia lain tanpa berharap diri sendiri memberi lebih banyak daripada mereka.

Tapi, kadang-kadang tu penat asyik memberi. Kenapa sangat kurang orang lain memberi untuk aku? Bersyukurlah, sayang. Allah itu adil. Lihat diri kita, perbaiki dan bersyukur. Moga-moga Allah tetapkan hati ini bersama orang-orang mukmin yang lain. Bak kata sahabat saya, carilah alQuran untuk medidik hati kita supaya lebih ikhlas dan dalam pada masa yang sama mendidik emosi.

Anak-anak? I've learn many things.

COMMUNICATION is very very very important! Mendidik anak hebat? Hebatkan diri anda terlebih dahulu. Mahu anak cemerlang? Cemerlangkanlah diri anda terlebih dahulu. Ya, sebab tuh saya kene struggle study. Struggle juga membina akhlak islamiyah. Biar anak-anak saya ada contoh nanti. Kita selalu berkomunikasi daripada anak kecik-kecik lagi. Kenapa kita jarang komunikasi bila dah besar panjang?

Dia kan dah besar. Patutnya paham le.
Do'nt be prejudice to your children. They need love and talk to communicate their desire and musykilah. Very pity you know. So, be tolerate what they wish. :) So, talk to them slowly and gently...

Apa yang saya belajar, remaja yang dah besar-besar ni kene sangat banyak tanya mereka. Kehidupan mereka. Cita-cita. Faham cita-cita dan kehendak impian mereka dengan menyediakan ruangan itu. Ruangan positif dan membina cita-cita ke arah lebih besar. Bukan sekadar memperkecilkan impian mereka tapi memperbesarkan cita-cita mereka supaya mereka ini menjadi generasi yang bermatlamat!!! Mereka generasi tunjuk tauladan bukan bahan bebelan. Mereka menjadi baik akan datang juga akan memberi kebaikan kepada kita. Karenah mereka tu layankan je la dengan kesabaran. Kesabaran itulah yang akan mengagumi mereka satu hari nanti. Percayalah. Seperti ibu bapa Sultan Muhammad al Fateh. Berjaya merealisasikan impian menjadikannya pemimpin ummat. alhamdulillah.

Saya uhuk, masih dalam proses melihat tumbesaran adik-adik saya. Tempat saya buat eksperimen. Eh,,,tak. Tempat saya praktikal. Moga-moga praktikal yang bagus- bagus itu nanti dapat melekat dalam diri nanti dan akan datang. Walau tak banyak saya tulis tentang pendidikan anak-anak (tarbiyatul aulad) ni, tapi saya harap sedikit perkongsian ni kita bersama-sama dapat amalkan. Kan? Betul tak?

No comments: