Saturday, July 28, 2012

Jangan Sia-siakan Emas

Kau pergi mana tadi?

Korek emas. Kau nak?

Kat mana? (Mata bersinar-sinar dengan harapan boleh jadi jutawan)

Masjid.

Kenapa? (Muka mula berkerut.)

Sebab emas itu datang daripada Allah. Jutawan kebaikan :)

Ramadhan datang dan pergi. Adakah saya pun mahu bertemu denganya kemudian berlalu pergi tanpa memanfaatkannya. Haish. Bosan. Bosan dengan kehidupan yang penuh dengan rungutan demi rungutan. Padahal rungutan itu datang, apabila saya sendiri tidak bersyukur. Padahal rungutan itu datang kerana diri sendiri yang menjadi masalah. Bukan orang lain. Bukan persekitaran.

Kita boleh kata aku nak ubah masyarakat. Aku nak ubah manusia-manusia yang kurang bertamadun sekarang ni. Aku nak ubah masyarakat ke arah kebaikan. Hello??? What's that man?

Kau siapa nak ubah-ubah orang? Kau ada kuasa pula nak ubah-ubah orang?

No man!!

There's something wrong in you when you said that. [Ketuk kepala... toink yonk yonk]

Dan apabila kita merasa diri kita sebegitu, kita sendiri sepatutnya mengubah diri kita terlebih dahulu. Periksa mutabaah ibadah. Semak taqwa kita bagaimana sekarang. Macam mana nak semak taqwa kita? Taqwa kita boleh dilihat ketika kita duduk berseorangan dan ketika kita menggauli orang lain.

Jadi, saya rasa, saya masih jahil lagi. Belum cukup. Belum cukup lagi usaha untuk mencintai ALLAH. Saban hari rasa kering. Ahh..gelisah, mundar mandir..pusing.

Hehe. Nasihat untuk saya ialah, buat apalah kau fikir banyak-banyak pasal diri kau. Kau fikir masalah ummat tu lagi bagus. Secara tak langsung kau boleh perbaiki hubungan kau dengan ALLAH. Yelah nak bersosial dengan manusia ni kene banyak kebergantungan kita dengan ALLAH. Iman di hati. Gerak tubuh badan. Gerak bibir. Bicara yang dibicarakan. Lirikan mata. Tangan dan kaki.

Banyak kali dah nasihat ni untuk saya. Cuma saya lambat sangat ambil tindakan. Saya lambat belajar. Bila diulang banyak kali baru saya faham. Kadang-kadang terfikir juga, mungkin kerana belum terhantuk lagi dengan satu-satu peristiwa saya belum belajar. Tapi kau kena sentiasa berjaga-jaga. Kau selalu abaikan iman di hati. Lihat dalam ayat alQuran menyentap kan?

Kenapa kau perkatakan tapi kau tak amal?

Allah kata celaka dengan golongan tuh. Aduhh. Aku belajar nih. Aku belajar nih. Aku kena hari-hari baca ayat tuh. Supaya aku ingat nanti. Agar aku tak lupa yang aku bertuhankan Allah. Bukan yang lain.

No comments: