Thursday, July 19, 2012

Ramadhan Kareem

Tahun lepas kami keluar mencari mangsa sehari sebelum Ramadhan. Agak nakal di situ. Tapi luar biasa hebat! Kami ke satu taman. Pagi hari lagi. Ramai beriadah. Bawa kawan-kawan. Bawa makanan. Bawa keluarga. Ada phostoshoot. Ada film shoot lagi. seronok melihat ramainya orang di situ.

Kami ke sana nak edarkan artikel tentang Ramadhan. Percuma. Bukan salesgirl okeh :P

"Assalamualaikum." Kami menyapa. Semua mengelak. Senjata ada di tangan. Buku bagai. Kertas bagai. Cepat-cepat kami grab mereka. Alih tumpuan.

"Ramadhan Kareem." separuh menjerit excited nak Ramadhan. Lalu kami menghulurkan sesuatu kepada mereka. Kami dekati semua lapisan masyarakat. Yang tua yang muda yang kanak-kanak yang muka suspicious. "PERCUMA!! Ambillah share dengan keluarga yang lain." senyum terukir dibibir mereka. Ahh gembiranya mereka. Esok puasa!!!

Kami keliling taman itu. Puas menebar kertas-kertas itu. Hah, sesiapa yang nak buat pun boleh. Hari jumaat lagi esok. Boleh je edarkan di masjid-masjid. Di kedai makan pun boleh. Di kawasan perumahan dan kampus universiti pun boleh. Di mana-mana ada manusia di situ subjek anda.

Tetapi ketahui terlebih dahulu apa yang terkandung dalam artikel atau buku yang mahu diberi. Lebih mudah untuk kita menerangkan sesuatu kepada mereka yang menerima.

Ramadhan datang lagi! Ala-ala tora sedikit.

"Ah Chai jom makan bersama kami!"

"I boleh join ke?"

"Boleh ma. You punya dinner juga kan?"

Berjalan menuju ke kafe.

"You puasa tak laparkah?"

"Mestilah rasa lapar Ah Chai. Tetapi lapar tu hilang I betul-betul niat kerana Allah."

"Niat itu apa?"

"Niat tu macam intend la. We have purpose because of Allah. As you devote 100% to God, anything you do  is easy meh. Tak percaya you boleh buatla."

"I tak tahan lapar lah."

"Boleh belajar." Senyum.

Dari Abu Hurairah ra dari rasulullah SAW yang bersabda : “Apabila tibanya bulan ramadhan maka dibukakan pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka serta dibelenggu para syaitan” (hadith riwayat Bukhari no. 1899 dan Muslim no. 1079).

Pintunya semakin hampir... Sudahkah kita warm up engine? 



No comments: