Monday, January 16, 2012

I want nobody but...

Saya bukanlah penulis puitis. Bahkan saya hanya menulis untuk kebaikan diri. Peringatan diri sendiri. Selalu sahaja jenguk-jenguk kembali tulisan lama. Sejak lepas SPM hingga saat ini, jari ini tidak pernah ingin berhenti menulis walaupun kadang-kadang ada simpang koma di pertengahan jalan. Alhamdulillah kerana Allah memberi ILHAM untuk menulis. Macam-macam pengalaman terakam. Macam-macam pemikiran tertulis. Macam-macam perkongsian dikongsi. Kelakar. Kadang kala tidak percaya, itukah kita dahulu? Mungkin satu saat, anak-anak saya pula membaca. Kiranya blog ini dibuat khas juga buat bakal anak-anak saya.

"Ni blog umi zaman remaja dulu-dulu."

Tet.

OK. Memang merapu. Tulisan diatas. Tapi sebagai mukadimah saya, perasaan + pemikiran spontan semasa menulis. SO, nak cerita satu cerita. Kem Induksi Fasilitator. Niat, nak tulis semalam. Tapi dah laloq. Taq sedaq apa dah.

Memang penat giler. Kalau boleh setiap masa tu ade je game nak kene main. Tapi paling penat buat aktiviti yang memerlukan tenaga gelak. Fine, itu perlu diubah, ye cik sakinah! *Fighting! Tapi best giler. Antara game yang memenatkan ialah, game explorace yang diperlukan tenaga yang sangat banyak sebab perlu main 3 explorace dalam masa 3 jam setengah. Ya Allah, hanya Allah jer yang tahu. Main sebeginilah memerlukan kebijaksanaan dan keperluan tenaga yang cukup.

Saya masih mencari diri. Sumpah, saya masih belum mengenal diri. Waktu Induksi aritu, saya banyak berfikir. Berfikir.

Saya masih dalam proses pembentukan ke arah pembaikan yang lebih matang. I need to be serious. Mungkin kegelisahan di hati saya juga berpunca daripada gelak yang sangat banyak. Hmm. teringat satu peristiwa di sekolah. Saya orang yang pantang, bila ade orang tasmi' hafalan, orang tu tersasul masuk surah lain. Lepas tu mesti terdengar suara orang terkekek. Orang iu adalah saya. Tapi, time giliran saya untuk tasmi' surah, hamek kau, lupe daripada ayat first. Time ni la saya teringat, satu hadis mengatakan, ketawa itu menggelapkan hati. Saya terkedu. Murobbiyah saya kata, jangan ketawakan orang lain. Tengok apa dah jadi. Pergi hafal dulu. Saya dah sedih dah. So, kene jadi TOUGH la lepas nih.

Yang paling penting mujahadah melawan ketawa dan istiqamah apa yang telah dilakukan!

Kita mampu untuk merancang tetapi Allahlah sebaik-baik perancang! =)

*I want nobody but Allah!

No comments: