Saturday, January 28, 2012

masa mencantas tajam!

"Masa itu ibarat emas"

"eh, mana boleh. Salah tu. Mana boleh kita samakan masa dengan emas,"jawab dengan yakin.

"Kenapa,ya,"teruja ingin mendengarnya.

Masa tidak boleh diumpamakan dengan emas. Apatah lagi dengan wang. Emas kita masih boleh membelinya dengan wang ringgit. Sedangkan masa tidak ternilai harganya jika nak dibandingkan dengan emas. Masa itu ibarat pedang. Itu dipetik daripada pepatah Arab. Kebanyakan setuju dengan petikan ini.

'Jika kita tidak mencantasnya, dia akan mencantas kita'

Nak diceritakan di sini, andai kita tidak mengatasi masa, masa akan melewati kita. Tidak sesekali berpatah kembali untuk diri kita. Apa2 pun sekarang ini, ambil peluang yang kini menunggu di hadapan kita. Jangan bertangguh! Jangan bertangguh! Jangan bertangguh!

Ayuh teruskan perjuangan ke hadapan. Jangan hanya berangan2. Buktikan cita2 itu dengan berusaha sekarang.


'andai aku tersungkur,

pimpinlah aku,teman,

andai aku mengalah,

menangkan tangan aku

dengan inspirasi alQuran,

andai aku mengeluh,

berilah satu tamparan

daripada ayatNYA,

andai aku hilang,

maka carilah aku dalam cahaya.

andai aku pejam mata,

bukakanlah ia dengan bismillah,

andai aku tidur,

kejutkanlah aku dengan air SATU BALDI! <-- serius.


No comments: