Tuesday, February 15, 2011

saLing MenCintai

Alangkah indahnya percintaan itu kan?

Cinta yang lahir daripada hati yang ikhlas. Cinta kepada seseorang yang bernama....

tentulah KEKASIH!

Kenapa kekasih? Siapa itu kekasih? Kekasih itu ialah orang yang kita kasih plus sayang. Siapa kekasih kita itu? Cuba lihat hadis di bawah.


Siapa saudara kita, wahai sahabat? Mak bapak. Mok Pok cik. Adik beradik kita. Kawan-kawan. Sesiapa sahaja yang kita jumpa, itu saudara kita. Mereka saudara seISLAM kita. Mereka juga saudara seKETURUNAN kita. Maka sebenarnya kita semua adalah saudara.

Kenapa Allah kata tidak berimanlah kamu, kalau kamu tidak mencintai saudara sendiri? Bohonglah kalau ada manusia yang sepak terajang anak orang itu dianggap baik. Kata-kata kesat kepada orang lain. Tunjuk tak puas hati kepada satu dunia!

pernah saya berjalan-jalan di kawasan KL. biasalah. kami GURLS! kaki shopping! tapi tujuan utama kami bukan bershopping semata. kami mahu jaulah kami ini ada ibrah. pada hari itu. kami berjalan-jalan menuju ke bank. kami kehabisan wang kerana gara-gara bershopping. kami terserempak dengan seorang mak cik. sibuk memanggil dan mempromosi buku-buku jualannya.

"nak, beli nak. ini ada buku-buku bagus..."

kami hanya tersenyum. ah. saya serba salah. lalu kaki menjejak kaki ke dalam bank yang penuh dengan bau duit!!! ngeh88.

"weyh, jom."

ngeh88. bergeronjeng dengan mak cik tu.

PUM pam PUM pam dengan mak cik itu. honestly i said, i love her for the first time i met her. so sweet mak cik!!! akhirnya kami bersalam. erat sungguh genggamannya!

"mak cik doakan anak-anak bertemu jodoh dengan orang yang soleh. baik agamanya..."

*dalam hati sudah menangis plus sedu sedan*

subhanallah. mak cik yang baik. terima kasih atas doanya. moga mak cik juga dimurahkan rezeki oleh ALLAH! saya tertanya-tanya. di mana anak-anak? tidak simpatikah kamu dengan mereka yang masih mencari rezeki di jalanan. owh, mak cik. i love u laa, mak cik!

Siapa nak masuk syurga????

Siapa88? *amek ko, tanya 88 kali*

ALLAH kata syarat nak masuk syurga mesti beriman. Syurga itu indah bukan? Saya mahu masuk syurga! JANNATULLAH!!! ALLAH kata hanya yang terpilih sahaja dapat masuk. agak-agak kita antara yang terpilih ke?

Jadi, kesimpulannya, siapa yang mencintai saudaranya, maka dia beriman. dia beriman, dia melepasi antara salah satu syarat masuk syurga!

p/s kalau nak masuk syurga kena mati dulu!

3 comments:

diyana said...

takut sgt kalau x terpilih utk syurgaNya.. :'(

ape pon, sgt sweet la itu makcik!! :D

amir nazri said...

good.

Unknown said...

alhamdulillah.

saling percaya hati itu kerana ALLAH.

saling menghormati kerana ALLAH.

yakin hidup kita tak lama.

tapi syurga itu matlamat kita.

jadi???