Wednesday, February 23, 2011

Tiada Akal

"Hey, kamu! Kenapa kamu suka menjilat lantai. Tak kira lantai mana kamu jilat. Adakah lantai itu sedap? Kamu tidak tahu ke, lantai itu mengandungi kuman dan bakteria?"

"Aku punya sukalah nak jilat lantai ke hape."

"Adeyh. Saya tidak fahamlah awak ini jenis apa."

"Aku kan kucing. Macam mana ko boleh tak faham aku?"

Adeyh88. Itulah perbualan saya dengan si kucing saya yang saya namakan Kucheng. Adik saya pula namakan dia Kuch. Tetapi umi namakan dia Toletol. TO-LAIR-TOL. Nak sebut macam tuh. Agak kelakar ye di situ.

Di mana saya kesunyian, dia peneman.

Di mana saya suka membebel, dialah yang mendengar.

Kucheng. Hobi terbaru dia ialah jilat lantai. Nak kata meniru aksi dalam TV, tidak pula pernah saya lihat aksi sedemikian.

Pernah satu hari saya bertanya pada adik saya. Michiko. *nickname dia*

"Eyh, ain cuba tengok Kucheng tu buat apa? Dia pi cari makanan kat tayar. Ape kehe?"



Ketika membuang masa di halaman rumah dengan mencabut rumput bersama adik. *antara aktiviti cuti sekolah bersama adik*

Kucheng pi hidu tayar tu buat apa? Bukan ada makanan. Siap kes jilat-menjilat di situ.

"Eyh, akak nih. Takkan akak tak tahu. Kucheng mana ada akal! Dia kan binatang."

Dush88. Terkena den.

Akal budak kecil pun, SubhanALLAH!

Kucing Tiada Akal

Kucing memang tiada akal. Tapi dia mempunyai perasaan. Perasaan ingin tahu seperti hobi menjilat lantai. Perasaan ingin berdua-duaan seperti geram kemudia bergaduh dan contoh yang lain ialah mengawan. Perasaan sayang seperti menggesek badan di kaki orang. *haish* Nak memanja la tuh!

Bab mengawan nih, tak moh komen panjang. Sumbang mahram pun terjadi apabila si 'son' mengejar si 'mom' untuk mengawan. Hang memang tak betoi!

Binatang memang tak kira mak dia ka, adik dia ka, kakak dia ke, mak cik dia ka, semua dia ti*ai! Apa nak jadi pada hangpa yang manusia ! Hangpa tak tau ka, DOSA BESAQ bila hangpa sumbang mahram. Keji lebih daripada binatang. Depa tak dak akal. Hangpa yang ada akal, apa cerita?

Tu komen apa yang berlaku di dunia realiti di sana. Kita yang masih terjaga ini, jaga diri seeloknya. Akhlak yang terbaik adalah akhlak al-Quran. Siapa yang memiliki akhlak sedemikian? RAsulullah s.a.w.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Rasulullah SAW bersabda, "Khairunnas anfa’uhum linnas", "Sebaik-baik manusia diantaramu adalah yang paling banyak manfaatnya bagi orang lain." (HR. Bukhari dan Muslim)

:)
tak pasti nak membebel tentang apa.
lagi sekali.
:)

3 comments:

. said...

berjaya mengukir senyumanku ^___^

amir nazri said...

kelakar but then full of moral lesson :)

Unknown said...

syaza: alhamdulillah. biar senyuman itu bermakna.

amir: paling penting hadis tuh!