Thursday, February 17, 2011

Umi juga Remaja

"weyh, jom gi jejalan petang nih" beriya-iya dia ajak saya bersiar-siar. menghilangkan bosan mungkin.

"malas ah. penat kaki aje." acuh tak acuh membalas.

"tak remaja la ko ni!" tergelak kami mendengar. ceyh.

Sejak akhir-akhir ini, banyak perkataan baru keluar daripada budaya remaja. *Bukan sejak akhir-akhir ini, memang daripada zaman purba dulu* Memang sah-sah terkeluar bulat-bulat 0_o daripada Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka. Remaja-remaja. *geleng-geleng sikit. sakit tengkuk geleng kuat-kuat*

Perkataan pertama saya belajar daripada budaya remaja itu sendiri apabila jauh daripada keluarga dan duduk di luar negeri *padahal melaka je kot* ialah 'men-cha-pub'. Anda nak tahu 'menchapub' itu apa?

"Ko ni suka menchapub erk? Tak kira masa dan tempat"

"Nak buat macam mana. Inilah aku. You know me!!!" *cis*

'Menchapub' itu ialah mencari publisiti. Terkenang zaman muda-muda dulu. Pelbagai persatuan saya ikut bersama. Saya memang suka aktiviti kepimpinan. Suka bagi pendapat sampai semua orang gelakkan saya. Tapi itu dulu. Namun kepimpinan itu bukanlah aktiviti 'menchapub' ye! Kena teruskan sehinggalah saat akhir roh dikandung badan.

Sedangkan Rasullullah juga seorang pemimpin sehingga wafat. Mengingati kita. Pimpinan baginda yang ingin ditinggalkan. Ada banyak peristiwa yang menunjukkan kepimpinan baginda. Baginda pernah berdiri di atas bukit, memberi khutbah dan menyeru masyarakat musyrikin Makkah kembali kepada fitrah ISLAM pada awal kedatangan ISLAM. Pernah bediri di tengah-tengah masyarakat yang begitu anti-ISLAM di Thaif sehingga banginda dicederakan. SUBHANALLAH!!! Keberanian baginda kalau nak dibandingkan dengan keberanian kita itu bagaimana?

Adakah sekadar 'menchapub' semata atau benar-benar kerana ALLAH!
ya ALLAH. aku berdosa ya ALLAH!!! T.T

Umi juga Remaja

"Saje nak kantoikan umi?"
Saya tersengih.

"Dia ingat pandai gila nak kantoikan umi."
Semangat umi cerita!

Umi juga ikut gaya remaja sekarang ini. Umi kata, kalau umi tidak sekepala dengan mereka, mahu telinga mereka di lutut tu. Ngeh88. Umi saya cikgu disiplin. Siaplah kalau budak-budak degil, pemalas, nakal, jahat, penipu...umi boleh uruskan. Umi dah biasa dah dengan golongan sedemikian ye! Jadi, tiada masalah kalau umi pun gunakan perkataan yang saya 'bold'kan .

Fuyyo! Sempoi ah umi!

Semua itu ada batasan. Kan88. Pandai-pandailah kita semua nak gunakan perkataan itu. Berkatalah dengan sebaik-baik perkataan.

Allah suka kepada orang-orang yang melakukan kebaikan.
::ALLAHu yuhibbul muhsinin::

p/s NAH adik-adik!!!

NAH!!!

saya suka Atok dalam rancangan Adik dan alQuran.

1 comment:

Unknown said...

mari kita menjadi soleh wa musleh!